Ny vei mot heltidskultur

Fafo-seminar med rapportlanseringer Onsdag 12. juni 2019, kl. 10.00–12.15

Mange kommuner når ikke målene som regjeringen, partene i arbeidslivet og de selv har satt seg om å utvikle en kultur for heltidsarbeid. De fleste forsøk på å utvikle heltidskultur mislykkes fordi arbeidsgiver har undervurdert styrken i deltidskulturen og ikke satt av ressurser til dette krevende endringsarbeidet. I to nye rapporter fra Fafo beskrives deltidskulturen kommunene skal utvikle seg bort fra. Den ene rapporten beskriver også en ny metodikk, som kan gi et gjennombrudd i utviklingen av en heltidskultur i stor skala.

Rapportene beskriver også hva som kjennetegner en deltidskultur. Et underliggende spørsmål er om kommuner med en sterk deltidskultur er i stand til å utvikle fagmiljøer som kan løse de nye tjenesteutfordringene som kommer i kjølvannet av samhandlingsreformen og et økende tjenestebehov.

Mangelen må måloppnåelse i kommunene skjer samtidig som «alle» er samstemte i at en heltidskultur vil gi bedre tjenestekvalitet til brukerne og bedre arbeidsmiljø til de ansatte. Altså henger heltidskultur sammen med kompetansekultur.

Unge er ofte mer slitne etter jobb enn de eldste arbeidstakerne. Hva skyldes det?

Deltidsansatte er ofte mer slitne enn heltidsansatte. Hvorfor det?

De eldste synes at turnusarbeid er lettere å kombinere med familie- og fritidsaktiviteter enn de unge. Hvorfor det?

Noen turnuser er klart mer familievennlige enn andre. Hvilke?

På dette seminaret skal forskerne presentere funn og årsaker. Vi har også invitert representanter fra regjeringen, kommuner og partene i arbeidslivet til å kommentere og debattere.

Velkommen: Terje Olsen, Fafo

Introduksjon: Leif E. Moland, Fafo

Kommentar: Tone Tellevik Dahl, Oslo kommune

Presentasjon av rapporten: Ketil Bråthen og Leif E. Moland, Fafo

Kommentarer:
Anne Bramo, Helse- og omsorgsdepartementet

Arne Øren, Fredrikstad kommune

Siv Karin Kjøllmoen, Fagforbundet

Panelsamtale: To skritt fram og to tilbake
Nina Tangnæs Grønvold, Fredrikstad kommune
Helge Eide, KS
Jens Erik Romslo, Arbeidstilsynet
Solveig Kopperstad Bratseth, Norsk Sykepleierforbund
Sissel M. Skoghaug, Fagforbundet
Lizzie Ruud Thorkildsen, Delta

Oppsummering: Terje Olsen, Fafo

Følg pressemeldinger fra Fafo

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fafo på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fafo

Webinar om arbeidsinnvandrerne i et presset boligmarked8.2.2024 12:37:04 CET | Presseinvitasjon

Arbeidsinnvandrere er sårbare i møtet med et begrenset og presset norsk utleiemarked. Situasjonen forverres av et stort antall flyktninger som også skal ha et sted å bo. Arbeidsinnvandrere som får bolig gjennom arbeidsgiver kan bli utsatt for utnytting eller havne i et sterkt avhengighetsforhold. På dette seminaret vil vi sette søkelyset på arbeidsinnvandreres boforhold, med vekt på dem som ikke eier egen bolig.