Ny utstilling hos Galleri Fineart. Christian Houge Shadow Within 2010-2014 / Darkness Burns Bright 2013-2014, åpner torsdag 18.09

Shadow Within 2010-2013 er en stor serie fotografier av ulv fra flere land. Fotograf Christian Houge utforsker relasjonen mellom natur og kultur, ved å invitere publikum til å kjenne etter sin egen underliggende og ekte natur i møte med disse stigmatiserte dyrene. Ulven har gjennom århundrer vært en skygge i vår egen frykt gjennom eventyr, religion og overtro. Den symboliserer den delen av naturen som ikke kan kontrolleres av mennesket.

Det er en viktig metafor for vår egen relasjon til miljøet og avstanden som har blitt skapt med teknologiske framskritt. Houges egne møter med ulvene og deres rå og rene natur har speilet hans egne observasjoner i samfunnets ikke verbale språk når det gjelder frykt, begjær, aggresjon, sosial hierarki og ensomhet. Det er dette han inviterer betrakter inn i gjennom sine bilder.

Shadow Within har allerede fått stor oppmerksomhet i USA gjennom Hosfelt Gallery og Johnson Museum med utstillinger og innkjøp til museets samling. Time Magazine anbefalte utstillingen som månedens "must see" og en sak om hans prosjekt i New York Times har fått mye oppmerksomhet.

Darkness Burns Bright 2013-2014 tar for seg ulvene gjennom en særegen teknikk hvor natur og kultur møtes. Skinnene er en forlengelse av det rene fotoprosjektet der Houge har jobbet svært fysisk, og hvor han selv blir bindeleddet mellom natur og kultur. Med svineblod, blekk, bivoks, akrylmaling og gull på kuskinn satt sammen av et stort antall lapper fra et oppklippet skinn, ofte brent i stykker, så sydd sammen igjen. Overflaten på hver lapp blir et eget landskap med sår, forhøyninger og teksturer. Frem fra den gjenskapte helheten i lappene vokser ulven mot oss.

Houges arbeid gjennom intime og avslørende møter med ulven, kan vise noe mer enn det mange forbinder med det fryktinngytende beistet.

Fakta om Christian Houge (født 1972)

• Har jobbet med fotografi og alternative teknikker i tyve år.
  • Har hatt en rekke kritikerroste utstillinger i inn- og utland, som ved Scout Gallery i London, Paris Photo, Johnson Museum og Hosfelt Gallery i New York og San Francisco.
  • Arbeider mye med det krevende analoge panoramaformatet 6/17, men også med andre typer formater og medier.
  • Arbeidene hans har blitt auksjonert bort ved Sotheby’s i London, fått flere internasjonale priser og er nominert to ganger til den prestisjetunge fotoprisen Prix Pictet (for bilder med søkelys på bærekraft og miljø).
  • Flere stipendier fra Norske Billedkunstnere.
  • Har hatt mange utsmykningsoppdrag i Norge og er innkjøpt av private samlere verden over, samt til offentlige samlinger som klimasamlingene til Nevada Museum of Art og Johnson Museum.
  • Aktuell med en vandrende separatutstilling 2014/2015 i Kina med tittelen - Paradise Lost som inneholder flere av seriene om natur/kultur-relasjonen.
  • Aktuell med en treårig vandreutstilling fra 2. november 2013 der temaet er klima, i samarbeid med Whatcom Museum i Washington: - Vanishing ice: alpine and polar landscapes in art 1775-2012. Den inneholder 75 kunstverk av kunstnere fra 11 land.

Serien har allerede blitt vist internasjonalt ved flere anledninger.

• Separatutstilling hos Hosfelt Gallery i San Francisco i 2013
  • Kritikerros av Time Magazine og New York Times
  • Stilt ut hos Johnson Museum of Art, New York med utstillingen `Beyond Earth Art` m/symposium
  • Kjøpt inn av Johnson Museum of Art, New York
  • Nominert til den prestisjetunge fotoprisen Prix Pictet 2013
  • Flere innkjøp av samlere i inn og utland

Rolf Stavnem, Daglig leder i Fineart 92 08 59 07
Tonje Buer, Galleriansvarlig 93 67 67 98

Fineart AS har Norges største utvalg av kunst. Selskapet består av Galleri Fineart, nettgalleriet fineart.no og magasinet KUNST. Fineart AS omsetter for ca MNOK 40 pr år. Galleri Fineart åpnet i slutten av august sitt nye utvidede galleri med totalt 2000 m2 utstillingsplass og er med dette Nordens største galleri. Galleriet finner du på Filipstad brygge 2, Aker Brygge/Tjuvholmen.

Følg pressemeldinger fra Fineart

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fineart på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fineart

Christian Houge, “Residence of Impermanence”, Galleri Fineart 7/3 – 24/3-194.3.2019 07:00:00 CET | Pressemelding