LOOP - Stiftelsen for kildesortering og gjenvinning

Ny rekord for Strandryddedagen

For femte år på rad har vi satt ny rydderekord på Strandryddedagen. Aldri før har så mange strender blitt ryddet. Aldri før har så mange mennesker deltatt. Her er resultatene fra Strandryddedagen 2015.
Foto: Hans Petter Sørensen - www.faroutfocus.no

I år var 19 173 personer ute og ryddet til sammen 608 838 meter kystlinje. Det er blitt gjennomførst 855 ryddeaksjoner over hele landet. Det er en økning på 64 prosent sammenlignet med fjoråret. Totalt ble det fjernet 244 740 kg med avfall, noe som er økning på hele 85 prosent sammenlignet med 2014.

- Vi er enormt imponert og stolt over innsatsen som de 20.000 rydderne har lagt ned i årets Strandryddedag, sier Malin Jacob i Hold Norge REnt. Interessen for Strandryddedagen og bevisstheten rundt marin forsøpling har økt betydelig det siste året. Dette viser et enormt engasjement blant den norske befolkningen, fortsetter hun.

Det ryddes strender over hele landet og i alle fylker. Antall ryddeaksjoner har økt i alle landsdeler, og spesielt på Sørlandet har veksten vært stor. Nord-Norge er landsdelen med flest ryddeaksjoner. Fylkesvis er det Nordland, som i fjor, som både har økt kraftig og har hatt flest ryddeaksjoner. Veksten har vært i mange fylker, deriblant Rogaland, Vest-Agder og Akershus. Prosentvis sett har Finnmark hatt den største veksten i antall ryddeaksjoner.

På verdensbasis havner det årlig åtte millioner tonn plast i havet. Femten prosent av dette ender opp på strendene våre. Marin forsøpling er en trussel for det marine liv, og økosystemene som lever der. Strandryddinger bidrar direkte til å fjerne søppel som vil havne i havet.

For femte år på rad utgjør plast miljøverstingen på norske strender, fra 130.000 objekter ryddet i 2014 til 274.000 plastobjekter ryddet i 2015. I tillegg har det blitt ryddet et et stort antall q-tips, sigarettsneiper, småtau, drikkeflasker og isopor.

- Dette bidrar til å understreke at plast er hovedutfordringen når det kommer til marin forsøpling, sier Jacob. Strandryddinger er noe av det viktigste man som enkeltperson kan gjøre for livet i havet. Det er helt gratis, sosialt og du bidrar til et renere hav, avslutter hun.

Malin Jacob
Vikarierende kampanjeleder i Hold Norge Rent
Tlf: +47 90131416
malin@loop.no

Foto: Hans Petter Sørensen - www.faroutfocus.no
Foto: Kristin Mørch
Foto: Bo Eide

Om LOOP - Stiftelsen for kildesortering og gjenvinning

LOOP - Stiftelsen for kildesortering og gjenvinning
Kjølberggata 21

24 02 20 09http://www.loop.no
Hold Norge Rent er en uavhengig forening som jobber for å engasjere frivillige til opprydning av søppel og farlig avfall i norsk natur, og for å forebygge forsøpling. Et av Hold Norge Rents viktigste tiltak er Strandryddedagen, en årlig, landsomfattende miljøbegivenhet der vi på vårparten rydder alle Norges strender frie for plast og søppel. Strandryddedagen ble arrangert for første gang i 2011 og har vokst hvert år siden.

Følg pressemeldinger fra LOOP - Stiftelsen for kildesortering og gjenvinning

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra LOOP - Stiftelsen for kildesortering og gjenvinning på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra LOOP - Stiftelsen for kildesortering og gjenvinning