Ny og brukervennlig parkeringsordning på Avinor Oslo lufthavn fra 1. mars

Automatisk skiltgjenkjenning innføres på alle parkeringsområdene.

Med bakgrunn i ny parkeringsforskrift fra 2017 som beskriver konkrete krav til all betalt parkering, har Avinor besluttet å modernisere parkeringsarealene med fremtidens parkeringsteknologi - kjent som automatisk skiltgjenkjenning.

Ved 33 lufthavner er dette allerede innført, og ved Oslo lufthavn vil den nye ordningen gjelde fra 1. mars.

Sømløs og kundevennlig parkering
Den reisende kan kjøre inn på parkeringsområdet uten å trekke billett eller stoppe foran en bom.

- Det blir med denne løsningen enda enklere å parkere på Oslo lufthavn, da det nye systemet automatisk registrerer alle biler som kjører inn og ut på parkeringsplassene. Vi har prøvd ut løsningen på et område foran terminalen i en periode allerede, samt ved 33 andre Avinor-lufthavner, sier kommersiell direktør på Oslo lufthavn, Per Rune Lunderby.

Slik betaler man:

• Automatisk betaling: Opprett profil på autopay.io og bli lojalitetskunde. Parkeringen belastes automatisk ditt kredittkort ved utkjøring.
  • Betal ved avreise: Tast inn bilens reg.nr på automat og betal for parkering.
  • Betal på etterskudd: Gå inn på autopay.io og betal innen 48 timer. Her vil kunden ikke bli belastet med fakturagebyr.
  • Faktura: Hvis den reisende ikke har benyttet en av de overnevnte betalingsalternativene vil bilens eier automatisk få oversendt faktura for den tiden man har parkert + fakturagebyr.

___

Avinor har leid ut alle sine parkeringsplasser på Oslo lufthavn til operatøren ONEPARK.
For tekniske spørsmål om løsningen, kontakt ONEPARK ved Sten Arnesen:

sten.arnesen@onepark.no, telefon: 988 94 666.

Avinor tildeler kontrakt for tårntjenester til selskapet Saerco14.2.2019 12:01:29Pressemelding

Avinors styre har besluttet å tildele en 5-årskontrakt for tårntjenester på Ålesund- og Kristiansand lufthavn til det spanske selskapet Saerco. Fire tilbydere deltok i konkurransen, hvor kvalitet og pris begge var vektlagt med 50 prosent. Saerco vant med høyest score på kvalitet og lavest pris. Det innebærer en forventet årlig innsparing for Avinor på ca. 15 millioner kroner, eller omlag 37 prosent.