Ny NOU: Bruk av standarder reduserer digital sårbarhet

Regjeringens digitale sårbarhetsutvalg, Lysneutvalget, kom i dag med sin NOU, og anbefaler bruk av internasjonalt anerkjente standarder for å oppnå effektive sikkerhetstiltak. Utvalget påpeker at standarder kan omfatte organisering av sikkerhetsarbeidet, kompetansetiltak og konkrete tekniske sikkerhetsløsninger.

Norge bør delta, lære av det som skjer i internasjonalt standardiseringsarbeid og selv bidra aktivt i utviklingen av nye internasjonale IKT sikkerhetsstandarder, kommer det fram i NOU’en.

- Det finnes en rekke internasjonale standarder innenfor IKT- sikkerhet og personvern, utarbeidet av den beste ekspertisen internasjonalt. For et lite land som Norge er det lønnsomt å ta i bruk disse standardene i stedet for å lage egne løsninger. Standard Norge inviterer alle viktige interessenter til å delta i arbeidet, sier adm. direktør i Standard Norge, Jacob Mehus.

En ny rapport skrevet av Standard Norge på initiativ fra sentrale aktører, både offentlige og private, innenfor IKT, bank og finans viser at det trengs uavhengige arenaer for bedre kunnskapsflyt og utveksling av erfaringer på tvers av ulike miljøer, sektorer og land.

Rapporten kartlegger behov og utfordringer knyttet til IKT-sikkerhet og person­vern og gjengir hva sentrale deler av IKT-næringen mener skal til for å styrke beredskapen på området. Den gir dessuten svar på flere aktuelle problemstillinger som det pekes på av Lysneutvalget.

Fem råd fra Standard Norge
Rapporten bygger på samtaler med toneangivende aktører og en spørreundersøkelse gjennomført i sentrale IKT-miljøer. På bakgrunn av rapporten trekker Standard Norge fram fem råd som kan bidra til å styrke IKT-sikkerheten i samfunnet.

- Mørketallsundersøkelsen viser at informasjonssikkerhet har lav prioritet i norske virksomheter og det er lite bevissthet rundt verdi- og risikovurdering av informasjon. Abelia støtter derfor Standard Norges fem råd for å bedre IKT-sikkerheten, og mener at standardavtaler innen dette området vil være et viktig bidrag til å redusere sårbarhet, sier Haakon Haugli, adm. dir i Abelia som er NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter.

De fem rådene er:

1. Mer samarbeid offentlig-privat Det er behov for mer offentlig-privat samarbeid for å demme opp mot samfunnets digitale sårbarhet.
  2. Dele kunnskap Den samlede ekspertisen på IKT-sikkerhet i det norske samfunnet kan utnyttes bedre gjennom økt kunnskapsdeling på tvers av sektorer og offentlige og private miljøer.
  3. Utvikle felles språk som gir felles forståelse Misforståelser som skyldes manglende eller ulik forståelse av begreper, kan unngås gjennom utvikling av et felles språk og begrepsapparat.
  4. Lære av det som skjer internasjonalt For Norge vil det lønne seg å ta i bruk internasjonale standarder framfor å lage særnorske løsninger (jfr. produktivitetskommisjonen som understreker at det største potensialet for produktivitetsvekst i Norge vil være å lære av andre land gjennom teknologiadopsjon).
  5. Skape uavhengige arenaer Det trengs dessuten uavhengige arenaer der de viktigste interessentene kan delta for å avklare og prioritere felles behov og komme fram til gode felles løsninger.

For mer informasjon, kontakt:
Kommunikasjonssjef Marit Sæter i Standard Norge, tlf. 970 27 956
Adm. direktør Jacob Mehus i Standard Norge, tlf. 470 15 702

Fakta om Standard Norge
Standard Norge er en privat og uavhengig medlemsorganisasjon for nasjonal og internasjonal standardisering på de fleste områder i samfunnet. Samfunnsoppdraget er å utvikle og fastsette standarder og standard­produkter til nytte og økt verdiskapning for samfunnet, den enkelte virk­somhet og den alminnelige borger.

Organisasjonen har etablert fire sektorstyrer for å ivareta spesifikke næringers og fagområders interesser. Det finnes blant annet et bredt sammensatt sektorstyre for IKT som gir råd og bistår Standard Norge i videreutviklingen av fagområdet IKT.

Standard Norge har en utpekt rolle i norsk næringspolitikk og får årlige tilskudd over statsbudsjettet via Nærings- og fiskeridepartementet (NFD).

Standard Norge har enerett på å fastsette og utgi Norsk Standard og andre normative publikasjoner.

Medlemskapet i Standard Norge er åpent for bedrifter, bransje- og inte­resseorganisasjoner, utdanningsinstitusjoner, forskningsmiljøer, myn­digheter, frivillige organisasjoner, arbeidstakerorganisasjoner, forbruker­organisasjoner, prøvings- og testlaboratorier, sertifiseringsselskaper og andre interessenter.