Ny avtale om ekskluderende arbeidsliv

Regjeringen vil ha et mer inkluderende arbeidsliv, men nevner ikke funksjonshemmede en eneste gang i den nye IA-avtalen. Blindeforbundet er skuffet, og har omdøpt den til "Ekskluderingsavtalen".

Karsten Aak, assisterende generalsekretær i Norges Blindeforbund

Den nye såkalte IA-avtalen som ble lagt frem av arbeidsminister Anniken Hauglie i dag, følger ikke opp lovnadene i regjeringsplattformen og inkluderingsdugnaden.

- Regjeringen har der sagt at det er viktig å få flere funksjonshemmede i jobb, både i privat og offentlig sektor og satt klare mål for dette i det offentlige. Disse løftene har nå lite troverdighet når den nye IA-avtalen har tatt bort målet om flere funksjonshemmede i jobb, sier assisterende generalsekretær Karsten Aak i Norges Blindeforbund.

Varsler møte med NHO
Den gamle IA-avtalen har hatt tre hovedmål: Få ned sykefraværet, beholde eldre lenger i arbeidslivet og tilrettelegge for dem som har nedsatt funksjonsevne.

Gjennom Abelia er Blindeforbundet som arbeidsgiver medlem i NHO. De kan vente seg et besøk fra Blindeforbundet.

- Vi vil ta opp ekskluderingsavtalen, som vi nå kaller den, direkte med NHO og gi uttrykk for vår store skuffelse, sier Karsten Aak og legger til at funksjonshemmede verken er blitt hørt eller involvert i arbeidet med den nye IA-avtalen.

Karsten Aak
Assisterende generalsekretær

Mia Jacobsen
Kommunikasjonssjef

Karsten Aak, assisterende generalsekretær i Norges Blindeforbund

Norges Blindeforbund har cirka 9.000 medlemmer og fylkeslag i hvert fylke.

Dagens gladmelding – tildeling av midler til utvidet TT-ordning28.6.2019 15:42:46 CESTPressemelding

I dag kom det en skikkelig gladmelding fra Samferdselsdepartementet: Fem nye fylkeskommunar får utvidet TT-ordning - Regjeringa ønsker eit godt og enkelt tilgjengelig tilbod for alle. Derfor blir no Hedmark, Oppland, Hordaland, Telemark og Nordland ein del av den utvida ordninga med tilrettelagt transport for personar med nedsett funksjonsevne (TT-ordninga). Dette gir ein enklare kvardag for over 4.500 nye personar, det er særs gledelig, sier samferdselsminister Jon Georg Dale. De fem fylka får totalt 64,2 millioner kroner for 2. halvår 2019. Tildelingen er fordelt slik: Hedmark: 10 300 000 kroner Oppland: 8 520 000 kroner Hordland: 28 500 000 kroner Telemark: 7 303 519 kroner Nordland: 9 600 000 kroner Tildelingsbeløpet er fordelt etter søknad frå fylkeskommunane. - Alle fylka skal med Totalt 13 fylke er no ein del av den utvida TT-ordninga. Dette er ein statleg ordning som kjem i tillegg til TT-ordningar fylka allereie har sjølve. Den utvida ordninga skal, saman med fylkeskommunane s