Ny åndsverkslov: Virke − Bedre balanse mellom vern og bruk av rettigheter

I dagens forslag til ny åndsverkslov har regjeringen justert flere av forslagene fra det opprinnelige høringsutkastet. Virke er glad for endringene, som gir håp om fortsatt vekst i norsk kunst- og kultunæringer.
Torbjørn Urfjell, direktør i Virke Produsentforeningen mener åndsverksloven må ha en god balanse mellom vern og bruk av rettigheter.

−  Åndsverksloven må ha en god balanse mellom vern og bruk av rettigheter for at alle i en verdikjede kan skape, dele og å tjene penger på åndsverk. En åndsverkslov vridd enda mer i retning vern vil føre til at kunstnere og produsenter blir sittende uvirksomme fordi det blir for tungt å løfte opp produksjoner, sier Torbjørn Urfjell, direktør i Virke Produsentforeningen.

Virke organiserer flere bransjer som skaper næring av åndsverk som film-, TV- og spillprodusenter, forlag, arrangører med flere. Det er spesielt fem forslag som har voldt bekymring i det opprinnelige høringsutkastet:

• Et upresist nytt begrep om rimelig vederlag som ikke tar høyde for at rettigheter også erverves gjennom lønn
  • Forslaget om tilbakefallsrett av rettigheter til opphaver etter tre år dersom produksjonen ikke er realisert, noe som øker risikoen for investorer
  • forslaget om at skoler og offentlig virksomhet kan bruke åndsverk gratis fordi staten definere skoler som privat sfære, er et utidig forsøk på å vri seg bort fra kostnader.
  • Forslaget om omvendt bevisbyrde der opphaver alltid vil ha fordel ved uenighet i stedet for å benytte ordinære bevisbyrderegler.
  • Forslaget om en utydelig regel om hvilke rettigheter som overdras i ansettelsesforhold.

Det ser ut til at regjeringen har tatt hensyn til at flere av de opprinnelige forslagene er næringsfiendtlige og at de er presisert eller endret i den endelige loven. Virke vil bruke tiden fram til påske for å kartlegge alle detaljene i det nye forslaget og hvordan det virker på næringsutvikling.

Etter påske vil så Stortinget behandle forslaget. Virke vil stå på for at den endelig vedtatte loven gir den rette balansen av vern og bruk om åndsverksrettigheter slik at det blir mer film- og TV-produksjon i Norge

−  Ingen åndsverk skapes av seg selv. Produsenten setter gang i, investerer i og utvikler nye produksjoner og har all økonomisk risiko, derfor må også mulighetene til å skape inntjening på produksjonene være tilstede, sier Urfjell.

Kontaktpersoner:

Direktør Torbjørn Urfjell, Virke Produsentforeningen: 901 81 476, tu@virke.no
Seniorrådgiver næringspolitikk Gerhard Salicath: 915 74 880, gerhard.salicath@virke.no