SINTEFSINTEFSINTEF

Nullutslipp på alle områder

Lurer du på hvordan fremtidens nullutslippsområder skal utformes og bygges? 17. april arrangeres den første ZEN-konferansen med dette som tema.
Mulighetsstudie av ZEN pilotprosjekt Ydalir. Illustrasjon: Tegn_3

The Research Centre on Zero Emission Neighbourhoods in Smart Cities (FME ZEN Centre) er et forskningssenter for miljøvennlig energi utpekt av Norges Forskningsråd. Senteret skal bidra til å muliggjøre overgangen til lavutslippssamfunnet ved å utvikle bærekraftige områder med null klimagassutslipp.

Bygninger som ressurs

FME ZEN vil fremskynde dekarbonisering av hele den norske bygningsmassen. Senteret ser på flere bygg samtidig, og hvordan disse bør utformes for å oppnå nullutslippsambisjonen for et område. Utveksling av energi mellom byggene, interaksjon med elbiler og hvordan byggene kan utnyttes som en ressurs i energisystemet, er sentrale ZEN-temaer.

I løpet av konferansen vil deltakerne få presentert noen av de første resultatene og møte aktører fra byggenæringen, energibransjen og kommuner, samt politikere og forskere. Det vil også bli presentert tanker om hvordan fremtidens nullutslippsområde skal utformes, bygges og forvandles, når målsettingen er å redusere utslippene til null.

Viser fram resultater

– Senterets visjon er bærekraftige områder med null utslipp av klimagasser. Senteret har bare vært i gang i et år, men vi har allerede gjort mye sammen med våre samarbeidspartnere som vi gjerne vil dele, sier professor ved NTNU og senterleder i ZEN, Arild Gustavsen.

Ydalir er navnet på et utbyggingsområde i Elverum hvor det er planlagt ny skole, barnehage, idrettshall og rundt 800 boliger. Utbyggingen er ett av pilotprosjektene i ZEN.

– Vi har svært høye miljøambisjoner. Målet er at bydelen skal slippe ut minst mulig klimagasser, og samtidig være et hyggelig sted å bo. Det er viktig å være ett av ZEN sine pilotområder, fordi vi sånn blir kjent med den seneste forskningen og folk i bransjen som er opptatt av det samme som oss, sier prosjektleder Anna-Thekla Tonjer i Elverum Vekst.

ZEN-konferansen 2018 finner sted på Vulkan Arena i Oslo 17. april.

Meld deg på her til ZEN-konferansen 2018 «Nullutslipp på alle områder»

Mulighetsstudie av ZEN pilotprosjekt Ydalir. Illustrasjon: Tegn_3

Dette er ZEN-senteret

Forskningssenter for nullutslippsområder i smarte byer (FME ZEN) skal utvikle løsninger for framtidens bygninger og byområder, løsninger som bidrar til at nullutslippssamfunnet kan realiseres. Gjennom senteret vil kommuner, næringsliv, myndighetsorgan og forskere samarbeide tett for å planlegge, utvikle og drifte områder uten klimagassutslipp. Mer effektiv energibruk, produksjon og bruk av fornybar energi vil bidra til bedre miljøet lokalt og til å nå nasjonale klimamål. Et av tiltakene for å nå dit er etablering av nullutslippsområder som vil fungere som innovasjonsarena og utprøvingsområde for teknologier og løsninger som utvikles i forskningssenteret. NTNU er vertsorganisasjon, og leder senteret sammen med SINTEF Byggforsk og SINTEF Energi.

Dette er NTNU

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) har hovedansvar for den høyere teknologiutdanningen i Norge. I tillegg til teknologi og naturvitenskap har vi et rikt fagtilbud i samfunnsvitenskap, humanistiske fag, realfag, medisin, lærerutdanning, arkitektur og kunstfag. NTNU sin visjon er: Kunnskap for en bedre verden.

Dette er SINTEF

SINTEF er Skandinavias største uavhengige forskningsorganisasjon, med internasjonalt ledende kompetanse innenfor teknologi, naturvitenskap, helse og samfunnsvitenskap. SINTEF sin visjon er: Teknologi for et bedre samfunn.

Høye investeringer i SINTEF i 2023, EU kompenserer for lave nasjonale utlysningsnivåer26.4.2024 12:37:06 CEST | Pressemelding

I en tid med stort behov for nye løsninger holder forskningsvirksomheten i SINTEF bare så vidt tritt med inflasjonen. SINTEF utførte forskning for 4,2 milliarder kroner i 2023, gjennom 6.371 prosjekter for 3.341 oppdragsgivere. Det ble investert 321 millioner kroner i laboratorier, vitenskapelig utstyr og forskningsbygg. Uttellingen i EUs programmer for forskning og innovasjon var svært god.