Norsk programvare koordinerer internasjonale byggeprosjekter
Catenda ble startet i Oslo i 2009 av ti personer med bakgrunn fra byggeprosessavdelingen til SINTEF Byggforsk. Med støtte fra Innovasjon Norge, utviklet de bimsync-plattformen, som koordinerer alle digitale modeller i et byggeprosjekt. BIM står for BygningsInformasjonsModellering, og bimsync er det første koordineringsverktøyet som gir alle parter i et byggeprosjekt tilgang til BIM via Internett, uten behov for ekstra programvare.
Brukere fra over 60 land
Gründerne i Catenda har solid internasjonal erfaring, og det har helt siden starten vært naturlig for gründerne å tenke internasjonalt.
– Da vi grunnla Catenda, var vi allerede dypt involvert i internasjonal standardisering, og det globale potensialet lå der helt naturlig, sier daglig leder Håvard Bell.
Bimsync har slått godt an i mange markeder allerede. Så langt har brukere fra langt over 60 land prøvd ut programvaren, og bimsync er brukt i flere prestisjefylte byggeprosjekter i inn- og utland, blant annet det nye Nasjonalmuseet, renovering av hovedbygget på NTNU i Trondheim, et stort universitetskompleks i Skottland og Frankrikes høyeste trehus.
– Vi satser spesielt på Frankrike, Tyskland, Storbritannia og Spania nå. Vi har store ambisjoner og ønsker å bli en stor global aktør. Markedet er åpent, og vi ønsker å ta en stor plass i dette. Gjennom utradisjonell tenkning, hardt arbeid og litt flaks så er dette en ambisjon som er mulig og innen rekkevidde, sier Håvard Bell.
Ved å snakke med potensielle kunder i eget nettverk, skaffet de seg et bilde av etterspørselen av produktet, først i Norge og deretter i utenlandske markeder.
– Vi har hatt stor glede av GET-programmet og Navigator-programmet fra Innovasjon Norge. Der fikk vi verdifull input fra USA og andre selskaper i samme situasjon. I tillegg har utekontorene til Innovasjon Norge hatt stor betydning. Det gir trygghet å få ekstern, nøytral og norsk vurdering på ulike strategier, partnere og kulturforskjeller når man reiser ut av Norge, sier Bell.
Kulturforståelse
Med bruk av egen språkkompetanse ble bimsync lansert på engelsk, og deretter oversatt til norsk, japansk og portugisisk. Men selv med et teknisk produkt som enkelt kunne oversettes og distribueres på Internett, kreves det kultur- og markedsforståelse for å selge det i et nytt marked.
Catenda har erfart at kulturforskjeller som ikke nødvendigvis er opplagte, likevel kan ha avgjørende betydning for hvordan man skal gå frem ved salg av produktet.
– I Norge henvender vi oss ofte til byggherren for et salg, mens i andre land kan det være arkitekten som tar beslutningen. Og der vi i Norge kan tenke at det å dele data er helt OK, vil andre kulturer være langt mer skeptisk til dette, og kan derfor ønske litt andre typer funksjoner, nevner Bell som eksempel.
Vekstår med økning på alle fronter
Det lille selskapet har klare vekstambisjoner, og er nå i prosess med å ansette flere utviklere og flere selgere. Det siste tilskuddet i staben er en kommunikasjonsansvarlig.
–Som det nå ser ut, blir 2018 et realt vekstår der vi øker på alle fronter, både ved å styrke produktet ytterligere, få skikkelig fotfeste i stadig nye markeder og øke rent kvantitativ med antall ansatte, sier Bell.
Innovasjon Norge sine tjenester for bedrifter som ønsker å satse internasjonalt:
- Kompetanse og innsikt i forretnings- og markedsutvikling
- Kobling til riktige kontaktene i markedet
- Merkevarebygging og posisjonering i markedet
- Informasjon om markedsforhold og eksportkrav
- Finansiering til innovasjon og vekst
Nøkkelord
Kontakter
Mona Raa RavndalSeniorrådgiver PR og kommunikasjon
Tel:942 97 048morav@innovasjonnorge.noBilder
Lenker
Om Innovasjon Norge
Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Innovasjon Norge og Eksfin finansierer Nordic Halibut med til sammen 178 millioner kroner18.4.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding
Kveiteoppdrettsselskapet Nordic Halibut på Averøy i Møre og Romsdal mottar lånefinansiering på 102,5 millioner kroner fra Innovasjon Norge og 75 millioner kroner fra Eksportfinansiering Norge (Eksfin) til nytt landbasert settefiskanlegg på Tingvoll samt drift.
Nå åpnes det for nye klynger til Norwegian Innovation Clusters17.4.2024 15:00:00 CEST | Pressemelding
Innovasjon Norge, i samarbeid med Siva og Forskningsrådet, kan i dag kunngjøre opptak av nye klynger til klyngeprogrammet “Norwegian Innovation Clusters”.
Presseinvitasjon til Hannover Messe - besøk av statsminister Jonas Gahr Støre og Tysklands forbundskansler Olaf Scholz11.4.2024 06:00:00 CEST | Presseinvitasjon
Vi inviterer norsk presse til årets Hannover Messe, en av verdens største industrimesser, der Norge i år er partnerland. Statsminister Jonas Gahr Støre og Tysklands forbundskansler Olaf Scholz besøker den norske paviljongen mandag 22. april.
Tina Stiegler blir ny divisjonsdirektør i Innovasjon Norge21.3.2024 15:30:00 CET | Pressemelding
Tina Stiegler skal lede Innovasjon Norges største kundedivisjon som selskapets nye divisjonsdirektør for samfunns- og næringsutvikling.
Bionova fungerer godt, viser den første evalueringen20.3.2024 10:45:29 CET | Pressemelding
Bionovas to ordninger fungerer etter hensikten, viser evalueringen som er gjennomført av Oxford Research.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom