Norsk Folkehjelp starter minearbeid i Afghanistan

Skal bidra til å kvalitetssikre USA-støttet minerydding i Afghanistan. – En viktig anerkjennelse av den kompetansen vi har bygget opp gjennom 25 år med minerydding, sier generalsekretær Henriette Westhrin.
Norsk Folkehjelp har overtatt bilparken fra tidligere oppdragshaver. Den skal nå utstyres med Norsk Folkehjelps logo og frakte monitoreringsteam ut i felt.

Afghanistan er et av verdens mest eksplosiv-rammede land, noe som utgjør en stor trussel for sivile og begrenser muligheten til utvikling.

USA budsjetterer årlig om lag 33 millioner USD til et omfattende mineryddearbeid i Afghanistan som utføres av internasjonale organisasjoner og lokale partnere. Denne innsatsen har Norsk Folkehjelp nå fått i oppdrag å monitorere.

– Vår jobb er å rapportere på det arbeidet som gjøres og bidra til at det foregår på en sikker og effektiv måte. Dette er et omfattende og utfordrende oppdrag som vi setter pris på å bli tiltrodd, sier Steinar Essén som er leder for Norsk Folkehjelps avdeling for humanitær nedrustning.

Det amerikanske utenriksdepartementet utgjør sammen med det norske Utenriksdepartementet de to viktigste donorene for Norsk Folkehjelps arbeid innen minerydding.

– For Norsk Folkehjelp er dette oppdraget en viktig anerkjennelse av den kompetansen vi har bygget opp gjennom 25 år med minerydding. For første gang oppretter vi nå et landprogram som utelukkende skal jobbe med oppfølging av andre aktørers operasjonelle aktiviteter, sier generalsekretær Henriette Westhrin.

Norsk Folkehjelp, som i dag er en av verdens største humanitære minerydderorganisasjoner, anerkjenner at det å jobbe i Afghanistan er utfordrende.

– Det ligger en grundig analyse til grunn for hvordan arbeidet skal foregå i praksis. Selv om sikkerhetssituasjonen er utfordrende har internasjonale minerydderorganisasjoner lyktes i å opprettholde tilstedeværelse gjennom mange år. Norsk Folkehjelp har erfaring fra operasjoner i over 45 land og på fire kontinenter. Vi har en solid kompetanse med oss i verktøykassa for dette oppdraget, sier Essén.

Norsk Folkehjelp vil utføre monitoreringsarbeidet i nært samarbeid med amerikanske myndigheter og den amerikanske ambassaden i Kabul.

For bilder av Henriette Westhrin og Steinar Essén, se Norsk Folkehjelps Flickr.

Bilder

Norsk Folkehjelp markerer i år 25 år med minerydding og beskyttelse av sivile mot eksplosive våpen. Siden oppstarten i 1992 har Norsk Folkehjelps minerydderteam blant annet:

• ryddet 1.7 millioner eksplosive våpen
  • ryddet 874 km² land – noe som tilsvarer 125 000 fotballbaner

De siste årene har Norsk Folkehjelp utviklet nedrustningsarbeidet i en mer helhetlig retning. I tillegg til å rydde mine- og eksplosiver, har Norsk Folkehjelp lagt ned omfattende innsats i kontroll og destruksjon av våpen og jobber blant annet med preventive tiltak som opplæring i minerisiko.

Norsk Folkehjelp var tungt inne i forhandlingene av landminekonvensjonen, klasevåpenkonvensjonen og nå sist FN-traktaten som forbyr atomvåpen.

Følg pressemeldinger fra Norsk Folkehjelp

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Folkehjelp på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Folkehjelp