Norges største diabetesmøte

I dag åpnet Nasjonalt Diabetesforum, Norges største konferanse for de som jobber med og behandler diabetes.

På verdensbasis lever 387 millioner mennesker med diabetes – dette tallet forventes å stige til 592 millioner innen 2035. Under åpningen av konferansen kunne forbundsleder i Diabetesforbundet, Nina Skille, og leder for Diabetesforum, professor Knut Dahl-Jørgensen fortelle at det hvert 7 sekund dør en av diabetes i verden.

Også i Norge lever mange med diabetes, og for å sikre disse personene god behandling er det viktig med helsepersonell som har god kunnskap og er faglig oppdatert.

Hyller diabetesnettverket

Diabetesforum samler helsepersonell fra mange faggrupper, blant annet leger, sykepleiere, apotekansatte og psykologer. Konferansen er derfor et viktig ledd i tverrfagligheten i diabetesomsorgen. Generalsekretær i Diabetesforbundet, Bjørnar Allgot påpeker av best mulig diabetesomsorg er tverrfaglig, og at en felles fagkonferanse er viktig for å utveksle erfaringer og kunnskap.

– God kunnskap blant helsepersonell er alfa omega for pasientenes sikkerhet, sier Allgot.

Faglig påfyll

– Vi vil gjøre veien fra den nyeste forskningen og kunnskapen, til pasienten, så kort som mulig. Diabetesbehandling og -forskning er kunnskap som hele tiden er i bevegelse, og derfor er det så viktig for helsepersonell å oppdatere kunnskapen sin. Dette handler jo om å være sikker på at man gir pasientene den beste behandlingen, sier Knut Dahl-Jørgensen.

Dahl-Jørgensen har vært faglig ansvarlig for Diabetesforum i ti år, og er leder av nasjonalt Diabetesforum. Han er også leder av Oslo diabetes forskningssenter ved Universitetet i Oslo og Oslo universitetssykehus.

Samfunnets ansvar

Diabetesforbundet arrangerer konferansen i samarbeid med Helsedirektoratet. Helsedirektør Bjørn Guldvog snakket om samfunnets og det offentliges ansvar for forebygging, tidlig oppdagelse og behandling av diabetes. I år revideres også de nasjonale behandlingsretningslinjene for diabetes, og et økt fokus på diabetes og psykisk helse er en av endringene.