Norges første orkesterpodcast

Stavanger Symfoniorkester lanserer Norges første orkesterpodcast under navnet "Første sats". Programleder Guttorm Andreasen skal lose lytterne gjennom historiske begivenheter, aktuelle prosjekter og spennende portretter tilknyttet orkesteret.

Første sats - en orkesterpodd fra Stavanger Symfoniorkester

Premiereepisoden lanseres tirsdag 2. april kl. 10.00. I første episode har programleder Guttorm Andreasen med seg Janove Ottesen og Christian Eriksen fra orkesteres storsatsing, The Mute, som spilles i Stavanger konserthus disse dager, blandet med tilbakeblikk fra symfoniorkesterets spede begynnelse.

- Vi håper at podcasten når ut til mennesker som er interessert i og nysgjerrige på orkesterlivet og klassisk musikk. Vi ønsker også å delta i samfunnsdebatter og være åpne om orkesterets indre liv og hvordan vi jobber, sier Cecilie Christ, kommunikasjonssjef i Stavanger Symfoniorkester.

Målet med podcasten er at flere skal bli kjent med Stavanger Symfoniorkester og klassisk musikk. Orkesteret ønsker å spre spennende historier og relevante musikkutdrag til musikkinteresserte, også utenfor Stavanger konserthus sine vegger. Podkastinnholdet skal balanseres slik at det appellerer både til erfarne lyttere og nykommere innenfor klassisk musikk.

- Stavanger Symfoniorkester er en sentral og viktig musikkformidler både lokalt og nasjonalt. SSO er også en kreativ og åpen institusjon som både er tydelig på sin historie og tradisjon og utrolig flink til å kikke framover. Jeg gleder meg masse til å fortelle gode historier om, med og rundt orkesteret, musikken og menneskene, i podcastformen som er som skreddersydd til akkurat dette. Bli med, oppfordrer programleder Guttorm Andreasen.

Fakta

"Første sats" er en podcast med åtte episoder i 2019. I episodene fremover inviterer vi gjester og dekker aktuelle saker, blant annet historiefortellinger fra orkesterets indre liv gjennom 80 år, til mangfoldsprosjektet Der folk ferdes og portrett av sjefdirigent Christian Vasquez i forbindelse med avslutningskonserten hans i juni.

De fire første episodene:

• 2. april: The Mute, Stavangerensemblet og parkeringsbøter
  • 24. april: SSOs historie (Taktskifte)
  • 22. mai: Der folk ferdes: Klassisk & poesi
  • 12. juni: Portrett - Christian Vazquez, orkesterets sjefdirigient

Podcasten kan høres på Spotify og Soundcloud.

Guttorm Andreasen er en av Norges mest erfarne og allsidige journalister. Han har jobbet som programleder, journalist, produsent og redaktør i radio, tv, nett og print siden 1985. Guttorm har også Norges aller bredeste platesamling!

Programleder Guttorm Andreasen. Foto: Tommy Ellingsen

Om Stavanger Symfoniorkester

Sandvigå 1
4007 Stavanger

+47 977 56 080https://sso.no

Stavanger Symfoniorkester (SSO) er et av Skandinavias mest fremgangsrike orkestre og har de senere årene hatt en betydelig kunstnerisk utvikling og stor publikumsøkning.

Orkesteret skal være en nyskapende aktør for symfonisk musikk og har internasjonale ambisjoner. SSO øver og har sine konserter i Fartein Valen i Stavanger konserthus som er rangert som en av de beste akustiske salene i verden.

Orkesteret har gjort en rekke innspillinger og vært på turné i bl. a. Japan, USA, Tyskland, Russland, Finland og Nederland. SSO var nominert til Spellemann 2018 for Gisle Kverndokks Symphonic Dances og er nominert til to Heddapriser for The Mute

Orkesteret ble grunnlagt i 1938 og består av 85 musikere fra 23 ulike nasjoner.

Følg saker fra Stavanger Symfoniorkester

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Stavanger Symfoniorkester på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Stavanger Symfoniorkester