Norge best i EU/EØS

Norge scorer høyest blant alle EU/EØS-landene i brukertest av informasjon til utlendinger som ønsker å starte virksomhet.

Direktør i Brønnøysundregistrene Lars Peder Brekk.

Alle land som omfattes av EUs tjenestedirektiv er pliktig til å ha ett felles kontaktpunkt der utlendinger som ønsker å starte virksomhet i et annet EU/EØS-land finner informasjon og får gjennomført nødvendige registreringer for å komme i gang. Næringsdepartementet har bestemt at Altinn-portalen skal være Norges kontaktpunkt.

Det er EUs "Single digital gateway team" som nylig gjennomførte en evaluering av brukervennligheten i alle de europeiske kontaktpunktene. Brukertestene rangerer informasjonsinnholdet under "Start and run Business" i Altinn informasjonsportal som best i Europa.

Helhetlig informasjon på tvers av etatsgrenser

– Dette er resultatet av god innholdsstrategi og tverretatlig samarbeid for å kunne tilby helhetlig og god informasjon til gründere og små- og mellomstore bedrifter, både i Norge og i EU/EØS. Brønnøysundregistrenes bedriftsveiledning i Narvik gjør en fremragende jobb med å utarbeide innhold i klart språk som kvalitetssikres av etatene som deltar i informasjonssamarbeidet, sier direktør Lars Peder Brekk ved Brønnøysundregistrene. Brekk er også godt fornøyd med at brukertestene viser at Altinns nye design, søkefunksjon og brukeropplevelse er blitt tatt godt imot.

EU sin evaluering av kontaktpunktene gir også nyttige tilbakemeldinger på ting som bør forbedres i Altinn informasjonsportal. Spesielt på punktet «prosedyrer» scoret det norske kontaktpunktet lavt. Flere av de påpekte forbedringspunktene er allerede utbedret mens andre tiltak står på gjøre-lista.

Fakta og bakgrunn for Altinn Starte og drive bedrift

• Arbeidet med å gi gründere og små-/mellomstore bedrifter god og helhetlig informasjon om hvordan starte og drive bedrift startet flere år før EUs tjenestedirektiv. Allerede rundt år 2000 gikk Brønnøysundregistrene, Skatteetaten, Statistisk sentralbyrå, Rikstrygdeverket og Arbeidstilsynet sammen om å opprette portalen "Spør OSS om å starte og drive bedrift". Målet var å beskrive komplisert regelverk på tvers av etatsgrenser i et klart og forståelig språk. Omtrent samtidig opprettet stiftelsen VINN i Narvik portalen Bedin.no, med støtte fra Næringsdepartementet. VINN og Næringsdepartementet sto også bak "Narviktelefonene", der etablerere og SMB-er kunne få hjelp. I 2008 opprettet Næringsdepartementet portalen Bedriftshjelp.no, som hadde som mål å gi næringsliv og etablerere oversikt over det statlige virkemiddelapparatet.
  • SpørOSS ble flyttet inn i Altinn i 2007, mens Bedin og Bedriftshjelp ble flettet inn i Altinn informasjonsportal i 2011, i seksjonen "Starte og drive bedrift". Den tidligere Bedin-redaksjonen og telefontjenesten utgjør i dag Bedriftsveiledning ved Brønnøysundregistrene og har ansvar for innholdet i Starte og drive bedrift og tilhørende brukerservice på telefon.
  • Innholdet i «Starte og drive bedrift» er tilgjengelig på bokmål, nynorsk og engelsk og tilpasset kravene i EUs tjenestedirektiv.

Altinn ble åpnet for 15 år siden – 4. desember 2003.

Pressehenvendelser kan rettes til media@brreg.no eller telefon pressevakt 400 200 75 (ikke sms).

Publisering egner seg spesielt godt tirsdag 4. desember – som er selve 15-årsdagen til Altinn.

Direktør i Brønnøysundregistrene Lars Peder Brekk.