RiksTV

Nordmenn vil se mindre på TV og lese mer bøker i sommer

Del
Nordmenn vil se mindre på TV i sommer – og de vil heller bruke tid på å lese bøker. Dette viser en fersk landsrepresentativ undersøkelse fra Ipsos MMI på vegne av RiksTV. Og det er kvinnene som er de største lesehestene.

På spørsmål om du ser mer eller mindre av henholdsvis TV, radiolytting, sosiale medier og boklesing i sommer, oppgir sju av ti at de vil se mindre på TV i sommer enn de vanligvis gjør. Samtidig oppgir halvparten av de spurte at de vil lese mer bøker. Det er også flere kvinner enn menn som vil prioritere bøker foran TV i sommer; 60 prosent av kvinnene og 40 prosent av mennene vil lese mer bøker i sommer.

- Det er sikkert flere grunner til at vi planlegger å se mindre TV i sommer. Både været og programtilbudet spiller nok store roller her. At folk oppgir at de vil lese mer bøker i sommer, forstår jeg også godt. Lesing er gjerne assosiert med god tid, og det de fleste lengter etter før sommerferien er gjerne det å ha tid – til for eksempel å lese. For bokbransjen kommer det heller kanskje ikke som en overraskelse at kvinner leser mer enn menn, sier kommunikasjonsrådgiver Tone Mesna i RiksTV.

Ser man på TV-vaner og ferievaner, er det de som tar ferieturen på hytta som vil se minst på TV. 82 prosent av de som skal reise på hytta i sommer, oppgir at de vil se mindre på TV i ferien. For de som reiser rundt i campingvogn eller bobil er TV-vanene motsatt – hele 21 prosent av disse oppgir at de faktisk kommer til å se mer TV i sommer enn vanlig.

Ikke overraskende vil de som tilbringer sommeren på båten høre mer på radio enn de øvrige. Her oppgir 59 prosent at de vil høre mer på radio i sommer enn de vanligvis gjør. Totalt for alle de spurte er andelen som vil høre mer radio i sommer på 31 prosent.

Når det gjelder sosiale medier, svarer 73 prosent av de spurte at bruken her vil være uendret gjennom sommeren. De færreste, bare sju prosent, oppgir at de vil bruke mer tid på sosiale medier enn vanlig.

- De færreste legger nok helt vekk mobilen i sommer, men de bruker den kanskje på en annen måte. Vi ser jo også at bruken av TV på mobil går noe opp i sommermånedene, og så lenge man har mobilen for hånden, er ikke sosiale medier langt unna heller, sier Tone Mesna i RiksTV.  

Totalt deltok 1010 respondenter i den landsrepresentative undersøkelsen som ble foretatt i overgangen mellom mai og juni.

For geografisk og kjønnsbasert oppdeling, se vedlagte PDF.  

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Kommunikasjonsrådgiver i RiksTV, Tone Mesna
Kommunikasjonsrådgiver i RiksTV, Tone Mesna
Last ned bilde

Dokumenter

Om RiksTV

RiksTV
RiksTV
Postboks 393 Økern
0513 OSLO

22 88 37 90http://www.rikstv.no

RiksTV har snaue 250 000 kunder, og er Norges eneste TV-distributør som gir deg digital-TV via antenne, internett og fiber. I tillegg til tilgang via SMART-boks er RiksTV tilgjengelig via apper til Apple TV, mobil, nettbrett og via nett-TV. Ifølge Norsk Kundebarometer 2018 har RiksTV de mest fornøyde kundene i kategorien TV-distribusjon. 

RiksTV tilbyr digital-TV i det digitale bakkenettet, som 98 prosent av husstandene og ca. 90 prosent av fritidsboligene i vårt langstrakte land kan få inn med vanlig TV-antenne.

Kapasiteten i det digitale bakkenettet disponeres av NRK og RiksTV. NRKs TV- og radiokanaler er fritt tilgjengelig i det digitale bakkenettet, mens alle øvrige kanaler og innhold er en del av RiksTVs tilbud. RiksPakken er RiksTVs største og mest populære kanalpakke.

Følg pressemeldinger fra RiksTV

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra RiksTV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra RiksTV

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye