Nordmenn foretrekker påskekrim på tv

(Oslo, 31. mars, 2012) 40 prosent av den norske befolkningen sier påsken ikke blir den samme uten en påskekrim. Av de som mener at påskekrimen er viktig, oppgir hele 54 prosent at de foretrekker å nyte den på tv, viser en fersk landsomfattende undersøkelse som InFact har gjennomført på vegne av Canal Digital.

- Nordmenn har et fascinerende sterkt forhold til påskekrim og tv står i en særklasse når det gjelder hvordan den skal nytes. Av de som sier at påskekrim er viktig oppgir over 50 prosent at de foretrekker å nyte påskekrimmen på tv, mens man på andreplass og med kun 26 prosent oppslutning finner bok som det foretrukne mediet, sier Kenneth Tjønndal Pettersen som er informasjonsdirektør i Canal Digital.

Sørlendinger vil nyte påskekrimmen alene
Den landsomfattende undersøkelsen viser også at det er i Nord-Norge at påskekrimmen står sterkest, i den nordligste landsdelen oppgir hele 46 prosent at påsken ikke blir den samme uten påskekrim.  Sørlendinger topper statistikken over de som ønsker å se påskekrimmen alene, 28 prosent i Sør-Norge sier de foretrekker å være alene når den skal nytes. I andre enden av skalaen finner vi Oslo, hvor hele 47 prosent sier at de foretrekker å se påskekrimmen sammen med andre.

Tv står sterkest i alle aldergrupper
I alle aldersgrupper som er spurt, fra 18 år og oppover, rangeres tv som det foretrukne mediet å nyte påskekrimmen på. I den yngre målgruppen, de mellom 18 – 29 år sier 51 prosent at påskekrimmen nytes best på tv og på andreplass med 40 prosentpoeng mindre oppslutning finner vi bok og leiefilm som rangeres likt med kun 11 prosent oppslutning.

I Norsk mediebarometer 2011, som kom tidligere i april fra Statistisk Sentralbyrå, fremkom det også at tv fortsatt står fjellstøtt i de norske hjem. Vi bruker mer tid til å se på TV nå, enn hva vi har gjort de siste årene. I gjennomsnitt så vi 2 timer og 37 minutter på TV per døgn i 2011 og siden 2008 har det vært en økning i tv-tittingen på 12 minutter i de norske hjem.
- Vi opplever en kraftig vekst i interessen og bruken for leiefilm hos oss og kunder kan nå bestille dette via kun noen tastetrykk på fjernkontrollen eller via web. Bruken av denne type strømningstjenester er i kraftig vekst, bare siste halvår i 2011 økte vi filmutleien hos oss med over 380 prosent. Det er veldig interessant at det ikke ser ut til å gå på bekostning av den tradisjonelle tv-tittingen, men det kommer i tillegg, sier Tjønndal Pettersen.

Underholdningsportalen Canal Digital GO tilbyr over 2500 leiefilmer fra SF Anytime og Nordisk Film. I tilegg kan man se flere av de mest populære filmene og tv-seriene fra Canal+, Discovery, Travel Channel og National Geographic. I påsken vil filmentusiaster finne godt over 100 krim- og thriller filmer på leietjenesten Canal Digital GO.  Blant de mest populære krimfilmene finner man alle 10 episodene av Broen, 11 Beck filmer og 10 Varg Veum filmer. Andre populære spenningsfilmer, som finnes under thriller-kategorien er Hodejegerne, Wallander-filmene, Babycall og Trolljegeren.

Flere tv-kanaler tar også nordmenns sterke forhold til påskekrim på alvor. Fox Crime som er Norges eneste tv-kanal som kun sender krim og spenning hele døgnet, vil for eksempel på langfredag kl 20.05 vise tre episoder av den britiske kriminalserien Poirot etter hverandre.

Den landsomfattende undersøkelsen er gjennomført av InFact på oppdrag fra Canal Digital. Et landsrepresentativt utvalg på over 1000 respondenter er intervjuet på telefon i uke 13.

For ytterligere informasjon vennligst
Kenneth Tjønndal Pettersen, informasjonsdirektør Canal Digital Norge, mob 98 25 75 55

Canal Digital er Norges største tv-distributør og nest største bredbåndsleverandør. Canal Digital består av Canal Digital Norge AS og Canal Digital Kabel TV AS. Canal Digital leverer i dag tv-signaler til rundt en million husstander i Norge. Canal Digital Norge AS leverer tv-signaler via satellitt til parabol, i tillegg til tv-distribusjon tilbyr Canal Digital Kabel TV AS bredbånd, kabel-tv og telefoni. Selskapet har hovedkontor på Fornebu og regionskontorer rundt om i landet. De største er lokalisert i Bergen, Trondheim og Porsgrunn. Canal Digital har også virksomhet i Sverige, Danmark og Finland. Selskapet er heleid av Telenor.

Kenneth Tjønndal Petterse
Informasjonsdirektør