NITO på Arendalsuka: 5G - en gamechanger?

- 5G er en snakkis for tiden. Vi inviterer til en times prat om 5G og mulighetene som ligger i teknologien, sier Trond Markussen, president i NITO.

5G - en gamechanger?

Tirsdag setter vi 5G på dagsorden. Vil det forandre verden? I stedet for å invitere til en tradisjonell paneldebatt inviterer vi til en ekspertpanelsamtale som skal forsøke å gi både de lette og de vanskelige svarene.

Tidspunkt: 13. august kl. 11.15-12.15
Sted: Bærekrafthuset, Torvgata 7, Arendal

Hvordan bekjempe dataskurkene?

Vi samarbeider med forsikringsselskapet Tryg om et arrangement om cybertrusler. Cybertruslene blir stadig flere og mer alvorlige, men blir de tatt på alvor? Hvordan kan næringsliv, organisasjoner og det offentlige legge til rette for økt sikkerhet og bedre samhandling mot cyberskurkene?

Tidspunkt: 15. august kl. 09.30-11.00
Sted: Seilskipet Stadsraad Lehmkuhl, Arendal

Når kvinner ikke deltar i den teknologiske utviklingen

NITO samarbeider også med NHO om et arrangement om jenter og utdanningsvalg. Kvinner faller av på teknologiutdanningene, både i grunnskolen og i høyere utdanning. Hvilke konsekvenser kan vi se for oss hvis trenden fortsetter?

Tidspunkt: 12. august kl. 11.00-12.00
Sted: Mør biffhus, Nedre Tyholmsvei 2, Arendal

NITO har stand hele uka på Sam Eydes plass. Der foregår det ulike aktiviteter. Onsdag kan man prøve VR-briller på standen. Torsdag kl. 13.00 vil vår gode samarbeidspartner Vitensenteret Sørlandet besøke standen. Fredag setter vi ortopediingeniørene i sentrum, en viktig yrkesgruppe som for mange er lite kjent. Ellers vil standen bli betjent av mange medlemmer - engasjerte ingeniører og teknologer - med ulik utdannings- og arbeidserfaring.