NHO og ZERO sammen om CO2-fond

Siste ord om et CO2-fond for å kutte utslipp i transportsektoren er ikke sagt, mener NHO og ZERO – selv om Regjeringen i statsbudsjettet går langt i å avvise forslaget fra næringsliv og miljøbevegelse.

- Vi er skuffet over omtalen av CO2-fond i statsbudsjettet– samme dag som FNs klimapanel varsler en stadig varmere klode og akutt behov for nye tiltak. Dette er ikke et veldig godt utgangspunkt for videre forhandlinger mellom næringslivet og staten om en miljøavtale, men vi appellerer til både Regjeringen og Stortinget om at dette kommer på plass i løpet av høsten, sier leder i ZERO, Marius Holm.

- Uten en miljøavtale mister vi den mobiliseringen og forpliktelsen til utslippskutt som næringslivet tilbyr, og som er helt nødvendig for å nå de ambisiøse målene regjeringen selv har satt for utslippskutt i transportsektoren. Bedriftene er rede til å ta ansvar, sier fungerende NHO-sjef Ole Erik Almlid.

Transport står for nesten en tredel av norske klimagassutslipp. Utslippene har økt jevnt og trutt siden 1990, med en liten nedgang de siste to årene grunnet økt bruk av biodrivstoff og flere elbiler.

- Regjeringen har som ambisjon å halvere transportutslippene på tolv år. Det krever nye tiltak og virkemidler. Elbilsatsingen har hatt stor effekt for personbilene, men vi mangler tiltak i næringstransporten som står for 2/3 av transportutslippene. Det er vanskelig å forstå hvordan regjeringen ser for seg at en 10 % økning i midlene til Enova skal bidra til et radikalt taktskifte med store utslippskutt i transportsektoren, sier Holm.

- Næringslivet tar halveringsmålet på alvor, og har jobbet frem et forslag til tiltak som vil gi store utslippskutt. Dette vil være en unik mulighet til å oppnå store utslippskutt i transportsektoren, og denne muligheten bør ikke Staten la gå fra seg, sier Almlid.

Dersom bedriftene i stedet for CO2-avgift til statskassen kan betale tilsvarende medlemsavgift til et CO2-fond, kan disse pengene brukes til tiltak som gir lavere utslipp fra næringstransporten. CO2-fondet blir "næringslivets elbilsatsing", gjennom å bidra til raskere innfasing av klimavennlige kjøretøy i transportbedriftene.

Men i budsjettet velger Regjeringen i stedet å forskuttere bevilgninger til en støtteordning i Enova, og snakker ensidig ned mulighetene for en miljøavtale med tilhørende privat CO2-fond etter modell av NOx-fondet. Samtidig får NOx-fondet på sin side rosende ord i budsjettforslaget som et særlig viktig virkemiddel med god måloppnåelse.

Kontaktpersoner:

Jon Evang, kommunikasjonssjef ZERO: jon.evang@zero.no - 93401382

Bjarne Sørhus, senior kommunikasjonsrådgiver NHO: bjarne.sorhus@nho.no - 41223323

Nelfo-rapport lanseres i Arendal 15. august: Husholdningene blir viktigere for kraftsystemet15.8.2018 10:56Pressemelding

En ny rapport fra Nelfo viser at et alternativ til nettinvesteringer er å motivere husholdningene til å øke utnyttelsen av det eksisterende nettet. Det gjøres ved å flytte strømforbruket i tid (forbrukerfleksibilitet) fra perioder med høy nettbelastning til perioder med ledig kapasitet. - Med ny smartteknologi kan de fleste gjøre det uten at hverdagen blir negativt påvirket, sier Tore Strandskog, næringspolitisk direktør i Nelfo.