Nexans umbilical-kabler får global utbredelse med nytt prosjekt i Australia

Nexans skal levere en innovativ umbilical-kabel, 32 km lang, som kombinerer kraft-, signal- og stålrør, samt andre tjenester til OneSubsea og Woodside i Western Australia.

Paris, 25. juli, 2016 - OneSubsea har bestilt umbilical-kabelen og tilbehør fra Nexans for å utvikle Greater Enfield-feltet utenfor kysten av Exmouth, Western Australia. Prosjektet, som er verdt rundt 20 millioner euro, blir det første fra Nexans som er installert i Australia.

Umbilical-kabelen skal lages på Nexans anlegg i Halden og Rognan og leveres i januar 2018. Den skal installeres på et dyp ned mot 915 m. For å maksimere kostnadseffektiviteten til umbilical-kabelen, som består av én enhet, vil den omfatte både dynamiske og statiske seksjoner.

Dirk Steinbrink, Senior Executive Vice President High Voltage & Underwater Cable Business Group i Nexans, sa: «Vi er svært glade for å kunne utvide virksomheten vår rundt i verden og styrke det gode forholdet vårt til OneSubsea. Nexans har vært en pioner i utviklingen av umbilical-kabler, som er en kostnadseffektiv måte å forsyne havbunnen med strøm, kontroll og andre funksjoner på.»

Greater Enfield-prosjektet er et fellesforetak mellom Woodside Energy Ltd og Mitsui E&P Australia Pty Ltd. Oljefeltet ligger 60 km fra kysten av Exmouth. Feltet skal utvikles ved hjelp av en 31 km subsea tie-back til den flytende produksjons-, lagrings- og lossingsfasiliteten (FPSO). De seks produksjonsbrønnene og seks vanninjeksjonsbrønnene vil produsere rundt 69 millioner fat oljeekvivalenter (MMboe). OneSubsea skal levere havbunnspumper til prosjektet.

Nexans har tidligere samarbeidet med OneSubsea på Julia-oljefeltet i Mexico-gulfen. Nexans utformet, produserte og leverte en integrert umbilical-løsning og maskinvare. Produksjonen på feltet startet tidligere i år.

Nexans tilfører verden energi gjennom et omfattende utvalg av kabler og kablingsløsninger som gir økt ytelse for kunder over hele verden. Nexans' ansatte bruker en tilnærming som er basert på partnersamarbeid, og som støtter kunder innenfor fire sentrale forretningsområder: kraftoverføring og -distribusjon (sjø og land), kraftressurser (olje og gass, gruvedrift og fornybar energi), transport (veg-, jernbane-, luft- og sjøtransport) og bygg (næringsbygg, boliger og datasentre). Nexans' strategi er basert på løpende innovasjon innenfor produkter, løsninger og tjenester, personalutvikling, kundeopplæring og lansering av trygge industriprosesser med minst mulig miljøpåvirkning. I 2013 opprettet Nexans – som første kabelaktør – en stiftelse for å iverksette bærekraftige tiltak som gir underprivilegerte lokalsamfunn over hele verden tilgang til kraft. Nexans er et aktivt medlem av Europacable, en europeisk Association of Wire & Cable produsenter, og har signert på Europacable Industry Charter. Charteret uttrykker medlemmenes engasjement for prinsipper og mål for utvikling av etiske, bærekraftige og høykvalitets kabler. Vi driver kommersiell virksomhet over hele verden, har produksjon i 40 land, sysselsetter nærmere 26 000 medarbeidere og hadde en omsetning på 6,2 milliarder euro i 2015. Selskapet er notert på børsen i Paris. Du finner flere opplysninger på: www.nexans.com

Følg pressemeldinger fra Nexans

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nexans på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nexans

Kontrakt på 100 millioner euro til Nexans4.12.2018 12:02:31 CET | Pressemelding

Nexans skal produsere, levere og installere en sjøkabel, inkludert fiberoptisk kabel, i en vanndybde på opptil 650 meter i Filippinene. Kabelforbindelsen vil gi det filippinske folket et mer pålitelig strømnett. Den fiberoptiske kabelen vil bli produsert på Nexans Norways anlegg på Rognan, mens sjøkabelen vil bli produsert i Halden og på selskapets anlegg i Japan. Kontrakten bekrefter Nexans’ stilling som en viktig global leverandør av masseimpregnerte kabelsystemer på dypt vann.