Nexans knytter sammen kontinentene med høyhastighets bredbånd til Vest-Afrika

Nexans' første interkontinentale prosjekt skal legge andregenerasjons fiberoptisk sjøkabel over Sør-Atlanteren, fra Brasil til Kamerun.
Den fiberoptiske sjøkabelen krysser Atlanterhavet fra Brasil til Kamerun

Oslo, 19. desember 2016 – Huawei Marine Networks har tildelt Nexans en kontrakt som innebærer å levere 6000 km andre generasjons undersjøisk Repeatered Optical Cables (ROC) til fase II av National Broadband Network-prosjektet ("NBNII") som skal knytte sammen Kamerun og Brasil. Prosjektet, som blir Nexans' første interkontinentale prosjekt, vil bidra til å avhjelpe økende kommunikasjonsbehov på det afrikanske og søramerikanske kontinentet.

Kabelsystemet vil bli produsert og testet ved Nexans' Rognan-fabrikk i Norge, og leveransen planlegges fullført innen utgangen av 2017.

I 2015 gjennomførte Nexans, i samarbeid med Huawei Marine Networks, leveransen av Nigeria Cameroon Submarine Cable System ("NCSCS") som utgjorde fase I av Kameruns National Broadband Network-utvikling, som foregår i regi av Camtel, det nasjonale telekomselskapet i Kamerun.

Krister Granlie, Executive Vice President ved Hybrid Underwater Cables hos Nexans, kommenterer: "Denne kontrakten befester den nye æraen innen undersjøiske fiberløsninger (SFS) hos Nexans og styrker vårt lange samarbeid med Huawei Marine Networks."

"Vi har hatt et nært og omfattende partnerskap med Nexans siden oppstarten i 2008, og etter suksessen med fase I av dette oppdraget for National Broadband Network, var Nexans det naturlige valget for fase II, som er vårt første transatlantiske prosjekt, sier Mike Constable, Chief Executive hos Huawei Marine Networks.

Den fiberoptiske sjøkabelen krysser Atlanterhavet fra Brasil til Kamerun
Illustrasjon: Fiberoptisk sjøkabel som produseres ved Nexans' fabrikk i Rognan

Nexans Norway AS er ledende leverandør av kraft-, tele-, installasjons- og varmekabler i Norge, og er blant verdens ledende innen offshore-kontrollkabler og høyspente sjøkabler. Selskapet har hovedkontor i Oslo, produksjonsanlegg på Rognan, Langhus og i Halden.

Selskapet har omlag 1 600 ansatte og er en del av Nexans konsernet med kommersiell virksomhet over hele verden og produksjon i 40 land. Konsernet sysselsetter omlag 26 000 medarbeidere og er notert på børsen i Paris. Du finner flere opplysninger hvis du klikker deg inn på www.nexans.no.