Nets klar for Apple Pay– både i fysisk handel og på nett

(Oslo, 20. juni 2018) Netthandelsløsningen og betalingsterminaler fra Nets som er klare for kontaktløsbetaling, er nå også tilrettelagt for Apple Pay.

— Hos Nets forsøker vi å tilrettelegge for de betalingsløsningene som markedet ønsker. Det være seg om det er med mobil, kontaktløse kort eller andre måter som digitaliserer betalingene. Det er mange som har forventninger til Apple Pay og vi har derfor tilpasset våre betalingsløsninger for dette, uansett om betalingen finner sted på nett eller i fysiske butikker. Vi er klare, så nå er det kun opp til butikker og forbrukere om løsningen vil bli en suksess i Norge, sier Ove Skeie, Director POS Products i Nets.

Nets har nå integrert Apple Pay som en betalingsmetode for mobil og netthandel. Løsningen er nå klar til lansering i Norge etter pilottesting både i Sverige og Danmark, hvor Apple Pay ble lansert i fjor høst. Det er forventet at de første bedriftene i Norge kan ta imot Apple Pay i Netaxept sin løsning for mobil- og netthandel allerede i juni.

— Apple Pay er enkelt og fungerer med Apple-produktene mange nordmenn bruker hver eneste dag. Kunder kan gjennomføre sikre betalinger i butikk, app og på nett. Apple Pay er like enkelt og sikkert som å handle med fysiske kort, sier Ove Skeie, Director POS Products i Nets.

Betalingsterminalene er tilpasset

Nets har over lengre tid testet ut og gjennomført betalinger fra Apple Pay i betalingsterminaler som er klargjort for kontaktløsbetaling. Omlag 35 prosent av terminalene som Nets har i det norske markedet er åpnet opp for kontaktløsbetaling, og butikkene som har åpnet opp for kontaktløs betaling fra Visa og MasterCard, kan dermed også ta imot betalinger fra Apple Pay.

— Vi ser på Apple Pay som «bare» enda en mobil lommebok. Løsningen fra Apple benytter seg av standardisert teknologi for å kunne kommunisere med bankterminaler. Terminalene bruker i dag NFC for å kommunisere kontaktløst/trådløst med betalingskort og mobiler og Apple Pay benytter seg av samme teknologi for å kunne gjennomføre en betaling i butikk, forteller Skeie.

Ser du symbolet for kontaktløsbetaling kan du bare berøre terminalen med din iPhone og betale med Apple Pay, etter at du som forbruker har lagt inn et betalingskort fra en bank som støtter Apple Pay og som kan sende kort til den digitale lommeboken.

— Vi testet første Apple Pay betaling i oktober 2014 etter å ha implementert kontaktløs betaling i henhold til Visa og MasterCard sin standard og det fungerte som forventet. Siden den gang har løsningen stort sett vært forbehold turister i Norge som har hatt Apple Pay tilgjengelig, avslutter Skeie.

Hoffsveien 1E