NAF gjentar suksessen “Åpen dag”: Kom til din lokale øvingsbane for en oppfriskning av kjøreferdighetene

Lørdag 8. september åpner NAF alle sine 26 øvingsbaner landet rundt. Dagen er gratis og åpen for alle. – På åpen dag kan du lære å kjenne din egen bil og dens begrensinger. Har du en 16-åring i hus som holder på med lappen, kan de også få kjøre, sier Mary S. Schjerpen, trafikklærer og koordinator i NAF.

Under "Åpen dag" får du prøvd deg på unnamanøver med hinder, med forskjellige hastigheter og vanskelighetsgrader. Og på banen er det lov å gjøre feil. (Foto: NAF)

Alle er velkomne om de er NAF-medlemmer ikke. På øvingsbanene kan du få testet ut hvordan du og bilen din oppfører seg på glatt føre.

- Alle som kjører bil har lært hvordan man skal håndtere bilen på glatt føre, men de fleste har kun vært gjennom dette én gang – den gangen de tok førerkort. På lørdag har du en gylden mulighet til å få testet ut ferdighetene dine på glatt føre i trygge omgivelser, opplyser trafikklæreren.

Det du lærer kan redde liv

Under "Åpen dag" får du prøvd deg på unnamanøver med hinder, med forskjellige hastigheter og vanskelighetsgrader. Det kan til og med hende du blir utsatt for en utforkjøring i svingen.

– Banene er trygge og bilen din tåler fint en tur utfor veien der. Vi har trygge sikkerhetssoner. Prøv deg frem, og ikke vær redd for å gjøre en feil. Vær også gjerne flere i bilen samtidig, slik at øvelsene blir lik din normale kjøring, sier Schjerpen.

Også for de uten førerkort

De med trafikalt grunnkurs kan også kjøre på banen denne dagen. De må ha med seg grunnkursbevis og en ledsager som er minimum 25 år og har hatt førerkort uavbrutt i fem år.

– Oppfriskning av kunnskapen om glattkjøring er bra for alle bilister. Også for far eller mor som skal øvelseskjøre med ungdommen. Møt opp på din lokale øvingsbane mellom klokken elleve og tre. Alle er velkomne, avslutter Mary S. Schjerpen.

Pressen er selvsagt også velkommen til å komme, og oppfordres til å ta med egen bil og prøve seg.

For detaljer om arrangementet, ta kontakt direkte med din nærmeste øvingsbane eller lokalavdeling. En oversikt over disse finner du på  naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.