BarnekreftforeningenBarnekreftforeningen

Nå kommer Giving Tuesday til Norge: YouTubere med ny stor hjelpeaksjon

Du har sikkert hørt om Black Friday med alle de gode tilbudene? Nå kommer Giving Tuesday som handler om å gi! 63 norske influencere skal de neste tre ukene rette fokus på 11 gode saker med mer enn 100 videoer på sine kanaler på Instagram og Facebook. På selve Giving Tuesday, tirsdag 28.november, steller YouTuberne istand maratonsending på sosiale medier!

Bildetekst: YouTuberne Kim Køste og Nellie Krogstad er to av de fire programlederne på livestreamen Giving Tuesday, tirsdag 28.november.  Foto: Thomas Brun
Bildetekst: YouTuberne Kim Køste og Nellie Krogstad er to av de fire programlederne på livestreamen Giving Tuesday, tirsdag 28.november. Foto: Thomas Brun
Om Giving Tuesday

YouTube- stjernene har Stor gjennomslagskraft i gruppene under 30 år.

- Det kribler!  Vi er spente og gleder oss. Tusenårs-generasjonen viser hva vi står for, sier Kim Køste, Romy Feclicia Østrøm, Vegard Nygård Valde og Nellie Krokstad.  De er profilerte YouTubere og skal lede direktesendingen.  Vidoene blir også publisert på www.givingtuesday.no

Barnekreftforeningen er en av de 11 organisasjonene som YouTube-stjernene skal støtte, og inntektene skal gå til forskning på kreft hos barn og ungdom. Andre organisasjoner som er med er: Foreningen for Hjertesyke Barn, Kirkens Nødhjelp, Kreftforeningen, Mental Helse, Nasjonalforeningen for Folkehelsen, NMS, Redd Barna, Redningsselskapet, Regnskogfondet og Sykehusklovnene.

Det unge Norge løfter i flokk gjennom denne innsamlingsaksjonen, og gjør det på en helt unik måte, sier generalsekretær Siri Nodland i Norges Innsamlingsråd.  Sammen med medieselskapet Nordic Screens og innsamlingseksperten Puzzel har hun trukket i trådene.

EXTRA støtter ungdommens nye innsamlingsaksjon Giving Tuesday. Kjededirektør Christian Hoel sier at han ikke var i tvil om å hjelpe ungdommen i gang her, og med dette fantastisk gode tiltaket som er aller første gang i Norge.

- Her har vi et sjeldent flott initiativ som vi tror kommer til å bli både stort og viktig. Extra er som en del av Coop eid av 1,6 millioner nordmenn, og vi håper å kunne inspirere slik at også våre medeiere bidrar med støtte de flotte organisasjonene, sier Christian Hoel.

EXTRA hjelper til med å markedsføre Giving Tuesday. De støtter også produksjonen av direktesendingen på Facebook og YouTube tirsdag 28.november klokken 18-23.

YouTube-maraton
Sendingen skal gå fra DNBs hovedkontor i Bjørvika.  Banken hjelper til ved å invitere de unge opinionslederne og de 11 organisasjonene til feiring av innsamlingen. Mange av videoene skal vises.  Det blir også underholdning og oppsummering av resultatet.

Giving Tuesday begynte for seks år siden i USA, og har spredt seg over hele verden som en bevegelse. Konseptet er at alle kan gi til hvilket formål de ønsker, enten det er penger, tid, mat eller klær.   I Norge er det Innsamlingsrådet som er kontaktpunkt for Giving Tuesday.  Den norske varianten der unge stjerner fra sosiale medier fyrer opp stemningen er unik og et resultat av samarbeidet mellom Innsamlingsrådet, Puzzel og Nordic Screens.

Generalsekretær Siri Nodland, Norges Innsamlingsråd, e-mail siri@innsamlingsradet.no mobil: 908 78 718

Senior rådgiver innsamlinger Haakon Larsen, Puzzel, e-mail haakon.larsen@puzzel.com mobil: 901 73 515

Kanalansvarlig Ivar Steen-Johnsen, Nordic Screens, e-mail ivar@nordicscreens.no, mobil: 419 03 599

Barnekreftforeningen: Barnekreftforeningen ble stiftet i 1982 av foreldre til barn og ungdom med kreft. Foreningen drives på frivillig basis av foreldre som har eller har hatt barn med kreft. Barnekreftforeningen består av 14 fylkesforeninger rundt om i landet og formålet er å være en støttepartner og informasjonskilde for familier som rammes av barnekreft. Barnekreftforeningen jobber med å sette fokus på barnekreft i samfunnet og øke forskning innenfor barnekreft.