Nå kommer de frekke dekktyvene

Du vasker og legger klar bildekkene utenfor garasjen eller boden. Plutselig er de borte vekk.
Mange skifter i til vintderdekk i disse dager, men det er også en tid hvor dekktyver skor seg. Foto: Nicholas Jackson

- Dette er et helt reelt problem. Dekkene ligger vanligvis skjult i en kjeller, bod eller garasje, men når det nærmer seg hjulskift finner man dem frem fra dvalen. Mange legger dem da utenfor garasjen, ved huset eller liknende uten å tenke seg om. Da er de mye mer utsatt for tyveri, sier fagsjef på motor Roger Ytre-Hauge i Frende Forsikring.

Risikerer avkortning på forsikringen
Hvis du er uheldig og blir frastjålet dekk som har ligget løst utenfor garasjen kan du ikke regne med å få dette dekket fullt ut på forsikringen.

- Da risikerer du fort mellom 50 og 100 prosent avkortning på erstatningen fra forsikringen. Det avgjørende er blant annet verdien på dekkene og felgene, samt hvor mye trafikk det er på stedet. Jo mer sentralt du bor og jo mer trafikk det er forbi garasjen din, jo mer øker sjansen for at noen tar med seg dine dekk og felger, sier Ytre-Hauge.

Store prisforskjeller
Det er store forskjeller i prisen på dekk og felger.

- Det er veldig forskjellig fra bilmerke til bilmerke og om det er originale felger eller uoriginale felgpakker. De fleste dekkpakkene ligger på mellom 5000 og 10 000 kroner. Men vi har hatt saker der bare felgene koster 20 000 per stykk. Da snakker vi plutselig 80 000 kroner for fire felger, sier Roger Ytre-Hauge i Frende.

Fagsjefen forteller også at det finnes dekkbander som driver med dekktyveri i større stil.

- Det har skjedd større tyverier hvor man bryter seg inn på dekkhotell og fyller store varebiler med hundrevis av dekk som tilhører kunder. Slik saker har vi heldigvis ikke sett på noen år, men det er en «bransje» også innenfor dette, sier Ytre-Hauge.

Ta dekksjekken

Når vinterdekkene nå hentes frem fra dvalen er det lurt å ta en dekksjekk før du setter dem på.

• Sjekk mønsterdybden. Minimumskravet er 3 mm, men vi anbefaler minst 4-5 mm.
  • Husk at dekk er ferskvare. Selv om sporene er innenfor minimumskravet blir gummien hardere med årene. Vi anbefaler å bytte vinterdekk hvert fjerde år.
  • Når kan du bytte til vinterdekk? I de tre nordligste fylkene våre, Nordland, Troms og Finnmark, er grensen 16. oktober. I resten av landet er det 1. november som gjelder. Men det er viktig å presisere at det er fullt lovlig å sette på piggdekk før dette om føreforholdene tilsier det.
  • Sjekk lufttrykket – også i reservedekket.
  • Sjekk at alt du trenger for å skifte dekk er på plass i bilen. Det er leit å mangle jekken om du punkterer midt på vintervidda.
  • Mange biler i dag har ikke reservedekk. Da kan det være lurt å ha med seg det som populært kalles "reservehjul på boks" eller "dekkfiks", som er en boks med skum man fyller i dekket ved punktering.

Når kan jeg bruke piggdekk?
På kjøretøy til og med 3500 kilo er det ikke påbudt med vinterdekk. Forskriften sier at du skal sikre tilstrekkelig veigrep etter føret, ifølge NAF.

Du kan sette på piggdekk 1. november, eller 16. oktober, om du bor i Nordland, Troms eller Finnmark. Skal du til fjells, eller vær- og føreforhold gjør det nødvendig, kan du sette på piggdekk tidligere.

- Kravet om tilstrekkelig veigrep veier tyngre enn datofristene for når du kan bruke piggdekk og kjetting, sier Roger Ytre-Hauge i Frende.

Legger du dekkene ute, uten tilsyn, er de et enkelt bytte for tyver. Foto: Lars Bibow

Jonsvollsgaten 2

Frende Forsikring har noen av Norges mest fornøyde forsikringskunder. Vi bryr oss litt ekstra om deg, ditt og dine!

Helnorske Frende eies av solide sparebanker og brannkasser og har rådgivere landet rundt. Vi har over 300 ansatte ved hovedkontoret i Bergen, og rundt 270.000 privat- og bedriftskunder med forsikringsløsninger innen skadeforsikring og livsforsikring.