Nå får Ikano Banks kredittkort uttaksrente

– Tilpasser oss markedet, sier banken.
FÅR UTTAKSRENTE: – Vårt rabattprogram, vår selvvalgte finansieringsløsning, samt at vi også har lavere priser enn de fleste av våre konkurrenter, er blant fordelene han mener gjør Ikano Visa til et godt kredittkort til tross for at avgiftene nå øker, sier Christian Gagnum i Ikano Bank til Dinero.no.

Det er fra og med 15. mai kredittkortet Ikano Visa endrer gebyrvilkårene sine til å kreve rente fra uttaksdato i tillegg til sitt eksisterende gebyr for kontantuttak, melder nettstedet Dinero.no. Kortet utstedes av den IKEA-grunnlagte forbruksbanken Ikano Bank, som har eksistert i Norge siden 1991.

Fra før av krever banken 35 kroner og én prosent av uttakssummen ved uttak i minibank og 75 kroner og én prosent av uttakssummen ved uttak over skranke. Når Ikanos kredittkortkunder fra og med midten av måneden hever kontanter, vil også rente løpe fra tidspunktet de tar ut penger. Denne renten er den samme som kortets nominelle rente for øvrig; 20,28 prosent per år.

– Vi tilpasser oss markedet

Banken er ikke den eneste som har endret gebyrvilkår de siste årene. Det blir stadig vanligere at banker og finansinstitusjoner øker utgifter og endrer betingelser, særlig de som berører kontantuttak. Årsaken til at Ikano Bank nå endrer sine uttaksvilkår begrunnes i endrede bransjestandarder. I tillegg påpekes det at kortet fremdeles er rimelig.

Ikano Visas uttaksgebyrer er allerede veldig høye. Hvordan kan dere rettferdiggjøre et slikt rentepåslag overfor kundene deres?

– Vi tilpasser oss markedet. Vi har fremdeles lavere priser enn de fleste av våre konkurrenter, sier Head of Retail Partners & Direct to Consumer, Christian Gagnum, i Ikano Bank til Dinero.no om avgjørelsen.

Med en nominell rente på 20,28 prosent havner Ikano Visa kredittkort på en førtiandreplass i Finansportalens rangering over godt over 200 norske kredittkort.

– Vi tar heller ikke rente fra dag én ved varekjøp som ikke gjøres opp innen forfall, legger han til – noe det etter nettstedet Dinero.nos kjennskap kun er et fåtall kort i Norge som gjør.

Gangum understreker at Ikano Visa et utstrakt fordelsprogram som gir kundene rabatter på blant annet mat- og dagligvarer, ulike månedsrabatter og drivstoffrabatt, med mer.

– Vårt rabattprogram, vår selvvalgte finansieringsløsning, samt at vi også har lavere priser enn de fleste av våre konkurrenter, er blant fordelene han mener gjør Ikano Visa til et godt kredittkort til tross for at avgiftene nå øker.

Gagnum fastholder at det kun er rentevilkåret ved kontantuttak som forandres når Ikano Visa oppdaterer sine vilkår i mai. Banken har ingen planer om å gjøre ytterligere endringer i overskuelig framtid.

Kilde: Dinero.no