Nå blir det dyrere å ta ut penger med Danske Bank

Fra og med 1. juni 2017 vil det koste 10 kroner å ta ut penger i minibank med debetkort fra Danske Bank.
Foto: Danske Bank

Med det følger Danske Bank DNBs fotspor, som ved nyttår 2017 økte prisene for bruk av kort. Der hvor DNB økte prisene på både debet- og kredittkort, samt andre tjenester, er det bare uttak i minibank med debetkort som går fra 0 til 10 kroner hos Danske Bank. Senest i høst avviste Danske Bank at de hadde planer om å endre gebyrene sine.

Å ta ut penger med Danske Banks kredittkort koster allerede 40 kroner pluss 2 % av uttakssummen, og uttak i utlandet med vanlig debetkort koster 40 kroner. Den aktuelle gebyrøkningen gjelder Danske Banks BASIS-kunder, og bankkort tilknytt brukskonto utenom kundeprogram.

Økt kostnad, minkende bruk

Overfor Dinero.no beskriver Danske Bank økte kostnader og mindre bruk som årsak til gebyrileggelsen.

– De siste årene har bruken av kontanter i Norge falt kraftig, og en av konsekvensene er at minibanker brukes av stadig færre. For å tilpasse oss dette og økte kostnader knyttet til håndtering av kontanter, øker vi derfor gebyret på minibankuttak fra 1. juni 2017, sier Danske Banks presse- og innholdssjef Tina Berggård i en uttalelse til Dinero.no.

Gebyret, på 10 kroner per uttak, skal dekke kostnader som går med til kontanthåndtering, eksempelvis verditransport og øvrige sikkerhetstiltak.

– Bruk av betalingskort vil være et rimeligere alternativ både ved varekjøp og uttak av kontanter i butikk, sier Berggård.

Hun viser til at det fremdeles er mulig å betale med kort, overføre penger vi nettbank eller betale med mobile betalingsløsninger. Ønsker kunder å ta ut kontanter, kan de gjøre det gebyrfritt samtidig som de handler varer i butikken.

Ingen sammenheng med DNB-gebyrer

Danske Bank avviser overfor Dinero.no at endringen i uttaksgebyret skjer som følger av DNBs gebyrendringer i høst. Berggård ønsker ikke å svare på hvorvidt gebyrer for kontantuttak kommer til å bli standard i bransjen eller ikke.

– Vi ønsker ikke å mene noe om andre banker, men står for det valget vi har tatt basert på utviklingen i bruk av kontanter og kostnadene knyttet til håndteringen, sier hun.

Danske Banks endringer trer i kraft 1. juni 2017.

Foto: Danske Bank