Mye kortbruk i juli

(Oslo 17. august 2018) Tall fra Nets og BankAxept viser at det i juli ble utført 166,5 millioner kortkjøp, en vekst på 4,2 prosent sammenlignet med juli i fjor. Kortene ble benyttet til å handle varer og tjenester for nesten 57,2 milliarder kroner, en økning på 1,5 prosent i forhold til samme måned i fjor.

— I år er det kun i juni at betalingskortene er blitt benyttet like flittig som i juli. Statistikken viser også at det var hele sju dager med mer enn seks millioner kortkjøp denne måneden. Til sammenligning var det i juli i fjor kun tre dager med mer enn seks millioner kortkjøp, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

Bankkort med BankAxept ble i juli benyttet 141,2 millioner ganger, noe som er 4,3 millioner ganger mer enn samme måned i fjor. Det ble handlet med BankAxept for omtrent 45,7 milliarder kroner.

Kontaktløse betalinger vokser videre
— Selv om juli har vært preget av ferietid økte bruken av kontaktløse betalinger. I løpet av juli ble det tæppet mer enn 3 millioner ganger med BankAxept-kort, dette er en vekst på 10,7 prosent sammenlignet med juni. Veksten er godt hjulpet av mange av festivalene i sommer som har markedsført muligheten for raskere betaling ved å tæppe kortet, sier markedssjef i BankAxept Vegar Heir.

Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge, tlf. 915 39 846, e-post: satjo@nets.eu.
Vegar W. Heir, markedssjef i BankAxept, +47 951 27 697, vh@bankaxept.no