Mye handel siste dagene før jul

(Oslo, 27. desember 2018) Aldri før har vi handlet for så mye med betalingskort som vi gjorde fredag 21.desember i år. — Betalingskortene ble benyttet flere ganger under Black Friday i år, men beløpet vi handlet for har aldri vært høyere, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

Totalt ble det denne dagen utført i overkant av 8,9 millioner kortkjøp, en økning på 1,9 prosent sammenlignet med tilsvarende dag i fjor. Det ble handlet varer og tjenester med betalingskortene for 3,94 milliarder kroner. Dette gjør 21. desember til dagen med høyest omsetning med betalingskort noensinne.

— Lørdag 22. desember ble nok en stor handelsdag og var tredje dag på rad med mer enn 8 millioner kortkjøp. Bare i løpet av dagene 20. til og med 22. desember ble betalingskortene benyttet 25,4 millioner ganger, og det ble handlet varer og tjenester med kort for ca 10,9 milliarder kroner disse dagene, forteller Tjore.

Tall fra Nets og BankAxept viser at fra 1. til og med 24. desember i år er betalingskortene benyttet nesten 150 millioner ganger, noe som er en vekst på 2,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Omsetningen med kort har i perioden vært på over 55,3 milliarder kroner, en økning på 1 prosent.