Munroe/Knutsen er ute med nytt album

Foto: Julia Naglestad

De møttes for lenge siden, og de har aldri gitt slipp. De har faktisk akkurat begynt - på et helt nytt kapittel. Marie Munroe og Christer Knutsen har spilt og sunget påhverandres album siden 2004. På til sammen syv utgivelser har de vært hverandres støttespillere.

«Før var vi soloartister med hver våre band. Det var på en måte hver sin gang å ha ballen og fokuset rettet mot sin egen karriere. Det var alltid gøy å være med den andre, og litt deilig å ha «fri» fra sitt eget og beskue den andre» sier duoen som nå er klare med sitt første album sammen.

Et sted på veien, nærmere bestemt i 2012, fikk Munroeet tilbud om å holde en nedstrippet konsertserie underBodø Jazz Open. Hun tok med seg Knutsen og sammen gjorde de et utvalg av låter fra hennes og hans kataloger. Dette ble en suksess, men for Munroe og Knutsen var det noe mer enn det. Det var erkjennelse.

«Vi forstod det nok ikke før vi faktisk stod der på scenen sammen og følte på energien vi fikk sammen med publikummet - at vi to, alene sammen, ikke trengte flere enn bare oss for å skape en helhet».

Ved siden av egne solokarrierer og når ikke Christer var opptatt som fast medlem i Sivert Høyems band, reisteduoen på turné og holdt konserter så ofte som anledningen tillot det. Hver gang ble overbevisningen størreom at det de gjorde sammen virkelig var noe. Og en dag kom Christer på øving og sa: «Jeg har skrevet en låt. Jeg tror den er til oss».

«Det rare med den låten var at den innkapslet alt vivar sammen» og det er låten “Never Told Her About You”, Munroe snakker om. «Og det var da vi skjønte at vi må lage noe sammen. At vi må lage flere låter sammen og spille inn de versjonene av låtene vi gjør sammen. Fordet er noe med stemningen, når vi spiller en av mine eller Christers gamle låter - det er noe der som gir materialet en helt ny dimensjon».

I 2016 begynte gikk de i studio, med gamle og nye låter. Ikke lenger som soloartister, som Marie Munroe eller Christer Knutsen, men som Munroe/Knutsen. En helt ny duo. Albumet A Murder of Crows er ute overalt i dag. Hør det her!

Albumcover. Foto: Julia Naglestad

Anna Kajander slipper sin andre singel9.11.2018 13:13Pressemelding

"Omforlatelse" ble til ved kjøkkenbordet hjemme på Ørsnes i Lofoten for omtrent fem år siden. Den nye singelen er i følge Anna Kajander selv én av de låtene som bare skriver seg selv. – Den handler om det å ikke tørre, eller klare å åpne seg for noen selv om man gjerne vil. Den kan også ses på som en slags unnskyldning til seg selv - ikke bare til den som blir forlatt, men også til den som ikke tørr å bli, sier hun. HØR "OMFORLATELSE" HER! Anna Kajander er Nord-Norges nye, kraftfulle stemme. I sommer slapp 24-åringen sin debutsingel «Sabla Fin», som gikk inn på NRK P1 sin spilleliste i ti uker, havnet på toppen av Spotify sin Norway Viral 50-liste, og ble førpremiert hos Ruben på NRK P3. Hun er også booket til Trondheim Calling i 2019 som demoartist, og er dermed én av artistene festivalen har mest tro på neste år.

Nytt album fra Michael Krohn er ute nå9.11.2018 12:04Pressemelding

"Søvnløse netter er et album som bekrefter Michael Krohns vidd og teft. Og han synger altså mer smektende inntrengende enn noen gang før. Krohn er blitt en crooner på sine gamle dager, og kler det ualminnelig godt" - Dagsavisen, terningkast 5. På Søvnløse Netter nytolker den ikoniske Raga Rockers-lederen klassikere fra hele sin karriere. Om du ser tilbake på hele den norske musikkhistorien, er det få figurer som Michael Krohn. Siden han hamret løs på trommene for Kjøtt på tidlig 80-tallet, til han få år senere dannet Raga Rockers og nå i nyere tid også har gått veien som soloartist, har Krohn vært helt sentral for norsk rock. Et ekte unikum. I dag følger han opp fjorårets soloplate Unwanted med et prosjekt der han har gitt et utvalg låter fra hele sin karriere nye klær. Det er dette som er Søvnløse netter. På sett og hvis kan prosjektet sammenlignes med Johnny Cash sine American Recordings. HØR SØVNLØSE NETTER HER! Her gjør Krohn kun egne låter med produsent Hugo Alvarstein og musikern

Ida Jenshus slipper ny singel9.11.2018 11:19Pressemelding

"Love You A Little Less oppsummerer på mange måter Ida Jenshus' sterke karriere så langt og lover veldig godt for albumet som skal komme neste år" - Adresseavisen, terningkast 5. "Ro det ned med Steinkjers fineste" - 730.no, fra Topp 10 nye norske sanger som kom i dag. Har Ida Jenshus noen gang gitt ut en mer umiddelbar og fengende låt? Allerede første gang hun spilte «Love You a Little Less» live, på ei lita kro et sted i Trøndelag, skjønte Ida på publikums reaksjon at magefølelsen hennes stemte. Hun fikk det ytterligere bekreftet da hun presenterte skissen for gitarist Alexander Pettersen, som er tilbake som medlåtskriver- og produsent på det kommende albumet. – Låten, både tekst og melodi, grodde fram umiddelbart. Jeg buret meg inne i noen dager, den måtte bare ut. Det skjer av og til, og det føles veldig godt når alt faller så fort på plass, forteller Ida. «Love You a Little Less» er første smakebit fra albumet Jenshus og bandet hennes jobber med i Brygga Studio i Trondheim om dage

Ny singel fra Munroe / Knutsen2.11.2018 12:41Pressemelding

Munroe / Knutsen, som Dagbladet døpte «Den nye norske superduoen» da de anmeldte debutplata i vår, skal ut på en omfattende Norgesturne denne høsten og gir i den forbindelse ut en helt fersk singel i dag! Låta som heter «Fall to Pieces» er skrevet av Marie Munroe, arrangert og produsert av Christer Knutsen, og mixet av Øystein Frantzvaag. Den har lenge vært en live-favoritt for duoen, og denne innspillingen starter som de gjør det live; stille og sparsommelig. Men de som har sett dem på konsert vet derimot at de ikke alltid klarer å holde seg der. HØR MUNROE / KNUTSEN - "FALL TO PIECES" HER For nyheter, følg Munroe / Knutsen på Facebook og Instagram.

Temporary er ute med ny låt2.11.2018 11:10Pressemelding

I dag slipper Temporary sin mest nedpå-låt til nå på Drabant Music. Ifølge bandet selv er «Now» én av de mer nedstrippede og enkle låtene de har laget. «Now» ble skrevet en sommerkveld for et drøyt år siden, hvor resonnering rundt endringer i livet og tankene rundt dette var med på å skape sangen. Folkesanger Dave Van Runk og Leonard Cohen har vært viktig inspirasjon for duoen her. HØR TEMPORARY - «NOW» HER På tidspunktet den ble spilt inn, hadde Mikael kun spilt gitar i et halvt års tid. – Han tok seg likevel da et dypdykk inn i jazzskalaer, som man skulle tenkt ville være langt over hans ferdighet. Men interessen var der, og progresjonen nokså stor, så man hører derfor noen velplasserte toner fra Mikael midtveis i låta som virkelig gir "Now" en fin liten dytt, sier Jonas. For nyheter, følg Temporary på Facebook og Instagram.