Munroe/Knutsen er ute med nytt album

Foto: Julia Naglestad

De møttes for lenge siden, og de har aldri gitt slipp. De har faktisk akkurat begynt - på et helt nytt kapittel. Marie Munroe og Christer Knutsen har spilt og sunget påhverandres album siden 2004. På til sammen syv utgivelser har de vært hverandres støttespillere.

«Før var vi soloartister med hver våre band. Det var på en måte hver sin gang å ha ballen og fokuset rettet mot sin egen karriere. Det var alltid gøy å være med den andre, og litt deilig å ha «fri» fra sitt eget og beskue den andre» sier duoen som nå er klare med sitt første album sammen.

Et sted på veien, nærmere bestemt i 2012, fikk Munroeet tilbud om å holde en nedstrippet konsertserie underBodø Jazz Open. Hun tok med seg Knutsen og sammen gjorde de et utvalg av låter fra hennes og hans kataloger. Dette ble en suksess, men for Munroe og Knutsen var det noe mer enn det. Det var erkjennelse.

«Vi forstod det nok ikke før vi faktisk stod der på scenen sammen og følte på energien vi fikk sammen med publikummet - at vi to, alene sammen, ikke trengte flere enn bare oss for å skape en helhet».

Ved siden av egne solokarrierer og når ikke Christer var opptatt som fast medlem i Sivert Høyems band, reisteduoen på turné og holdt konserter så ofte som anledningen tillot det. Hver gang ble overbevisningen størreom at det de gjorde sammen virkelig var noe. Og en dag kom Christer på øving og sa: «Jeg har skrevet en låt. Jeg tror den er til oss».

«Det rare med den låten var at den innkapslet alt vivar sammen» og det er låten “Never Told Her About You”, Munroe snakker om. «Og det var da vi skjønte at vi må lage noe sammen. At vi må lage flere låter sammen og spille inn de versjonene av låtene vi gjør sammen. Fordet er noe med stemningen, når vi spiller en av mine eller Christers gamle låter - det er noe der som gir materialet en helt ny dimensjon».

I 2016 begynte gikk de i studio, med gamle og nye låter. Ikke lenger som soloartister, som Marie Munroe eller Christer Knutsen, men som Munroe/Knutsen. En helt ny duo. Albumet A Murder of Crows er ute overalt i dag. Hør det her!

Albumcover. Foto: Julia Naglestad

Keep Coming Back Band slipper singel fra kommende album22.2.2019 13:50:11Pressemelding

8. mars kommer Keep Coming Back Band sitt nye album om levd liv, kjærlighet og tungt rusmisbruk. «På tide» er den første av totalt ni fortellinger du får høre. Keep Coming Back Band består av fire menn som alle har gjennomgått noe helt ubegripelig for de aller fleste. De møttes gjennom musikken, men felleskapets røtter stikker enda dypere. Alle fire har gått igjennom tungt rusmisbruk, men kom ut på den andre siden med liv og sjel i behold. Bandets historie er et moderne eventyr, men som albumtittelen Hjula ruller antyder går veien fortsatt videre. Albumets singel og åpningsspor «På tide» er ute nå, og ifølge bandet handler den om at man noen ganger i livet må ta et valg. – Du har tenkt lenge at du skulle tatt grep og går med følelsen av at noe må skje. Kanskje våkner du opp en vakker dag, og går en annen vei, sier de. Hør «På tide» her! «På tide» er skrevet av Dag Vargset. På albumet deler Sigmund Øvrum (vokal/gitar) og Dag Vargset (vokal/gitar) låtskriverjobben mellom seg med god hjel

Endelig ny musikk fra Bodin22.2.2019 11:34:36Pressemelding

Bodin følger opp sin forrige singel og mest streamede låt hittil, «Nobody Owns Me», med en gyllen, ny poplåt. I dag slipper Bodin «One in a Million», som inkorporerer dansbare bassrytmer med balladevibber, og som alltid har han vært med som låtskriver og produsent på låta. Ifølge Bodin handler denne singelen om to som finner hverandre, og til slutt forstår at de er spesielle sammen. – Uten å si at det er en kjærlighetslåt, så er det det, sier Bodin. Hør «One in a Million» her! Med seg på låta har han med den urbane popartisten VILDE på gjestevokal, som også har høstet generøst med streams med sine egne singler. Hun er intet mindre enn en perfekt match sammen med Bodin på «One in a Million». Det 24 år gamle multi-talentet Bodin fra Lindesnes har blitt en godt synlig artist for tidligere singler som «Set On You» og «Wild Fire». Selv kategoriserer han musikken sin som «superpop»; en sjanger som befinner seg helt på grensen mellom pop og skamløs, funky disco.

Ingrid Lovise er ute med debutsingelen22.2.2019 09:39:43Pressemelding

«Oscar» kan høres overalt nå! Den 21-år gamle singer-songwriteren Ingrid Lovise fra Drøbak begynte å synge, spille gitar, og skrive sanger da hun var svært ung. Med en oppvekst full av ulike tilnærminger til musikken, er hun nå klar med debutsingelen «Oscar» som er ute på Drabant Music i dag. Hør «Oscar» her! Ingrid Lovise bruker mye tid på å utforske og forestille seg det store i det lille i hverdagen, som reflekteres i låtskrivingen hennes. «Oscar» er et ypperlig eksempel på dette, som levende beskriver den ufattelig sterke følelsen av forelskelse. Om å klare å være sterk, glad og selvstendig. Om følelsen av å være hovedkarakteren i en Oscar-vinnende film.

Inge Bremnes - «Naiv (Ianick Remix)»15.2.2019 10:50:19Pressemelding

Inge Bremnes varmer opp til neste ukes show på Parkteatret med en kruttsterk remix fra Ianick. De siste månedene har Inge Bremnes sluppet andreplata Har det no å si, blitt A-listet på NRK P1 for «Tunnelsyn», og attpåtil jobbet med enda mer fantastisk musikk. Om én uke inntar han Parkteateret for å spille nok en uforglemmelig konsert den 22. februar. For å varme opp til dette slippes «Naiv» i dag i elektronisk drakt, i form av en remix med tyngde fra Ianick - en soleklar musikalsk godsak å svinge seg til i forkant av konserten der, altså. Vi gleder oss! Hør «Naiv (Ianick Remix)» her!

Singelslipp fra The Dogs8.2.2019 10:54:24Pressemelding

I dag slipper Norges mest hardtarbeidende rockeband, The Dogs, sin tredje singel fra albumet Before Brutality. For øyeblikket er The Dogs ute på en omfattende turné landet rundt. Forrige helg rundet de Trondheim Calling, denne helgen er det Lillestrøm og Fredrikstad som står for tur. Midt oppi dette kommer tredje singel fra Before Brutality, og et naturlig valg i disse dager er derfor allsangvennlige «Who’s Gonna Pay». Frontmann Kristopher Schau beskriver den slik: – Det er vel sjelden vi har vært såpass horete i arrangementet på ei låt som akkurat her. Vi ville ha inn en låt på skiva som vi bare visste ville bli gøy å spille live, og la den opp deretter. Et spedt forsøk på stadionrock med andre ord. Det er bare å lære seg refrenget først som sist, for denne blir værende på settet i laaaang tid fremover. Hør «Who’s Gonna Pay» her! For mer informasjon om The Dogs sin «Brutality 2019»-turné, klikk her.

Temporary er ute med debutplata25.1.2019 14:13:59Pressemelding

Duoen Temporary har benyttet de siste par årene til å vokse og samtidig forme sin albumdebut When I Leave, som er ute i dag på Drabant Music. Neste uke opptrer de på Byscenen under Trondheim Calling. Med klare nikk til artister som The Tallest Man on Earth, Jonas Alaska og Whitney, har 23- åringene Jonas Utseth Peitersen og Mikael Øgaard satt sammen et album bestående av elleve sanger som Temporary. På When I Leave står disse låtene, i lys av Temporary sitt live-uttrykk, i vekslingen mellom forskjellige besetninger - fra det storslåtte arrangementet i tittellåten, preget av flere lag med vokalharmonier, synther og et orkester av 12-strengere, og videre til den helt nedstrippede låten «Closing Time» hvor det er større rom for stillhet og ettertanke. Hør When I Leave her! Temporary lager musikk innenfor folk-pop sjangeren, men viser med sin albumdebut hvordan dette kan utfordres og strekkes innenfor sitt melankolske landskap av vokalharmonier og fengende melodilinjer. Etter å ha sluppet