Samferdselsdepartementet

Mulighet for store kostnadskutt på E16

Del

- Innspill fra Statens vegvesen og Nye Veier AS om utbyggingen av E16 Slomarka-Nybakk viser at kan det være mulig å redusere kostnadene med over 20 prosent. Dette er gode tall. Det er viktig å bygge ut nye motorveistrekninger for å bedre framkommeligheten og styrke trafikksikkerheten. Samtidig er vi opptatt av å få mest mulig vei for pengene. Derfor skal vi fortsette arbeidet med veireform, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I august sendte Samferdselsdepartementet en bestilling til Statens vegvesen og Nye Veier AS for å se på mulighetene for å redusere kostnadene tilknyttet utbyggingen av E16 Slomarka-Herbergåsen-Nybakk. Nå har fagmiljøene kommet med sine tilbakemeldinger.

Kostnadsanslaget for E16 Slomarka-Nybakk er i dag på om lag 7 milliarder kroner. Innspillene fra Statens vegvesen og Nye Veier AS ligger begge på 5,6 milliarder kroner, altså en besparelse på om lag 1,5 milliarder kroner, eller over 20 prosent.

- Dette er interessante tall og vi vil jobbe videre med disse innspillene framover. Både når det gjelder dette konkrete prosjektet, men også med tanke på hvordan man kan få til mer kostnadseffektive utbyggingsprosjekt i samferdselssektoren generelt, sier samferdselsministeren.

Tidlig involvering

Både Statens vegvesen og Nye Veier AS påpeker at tidlig involvering av entreprenør vil være avgjørende for en reduksjon.

- Nye Veier AS har i sine prosjekter så langt vist at tidlig involvering av entreprenør gir mulighet for redusere kostnadene på veiutbygging betydelig. I tillegg mener selskapet metodikken gir raskere ferdigstillelse, redusert konfliktnivå og mer forutsigbar sluttkostnad, uten å redusere kvaliteten og den samfunnsøkonomiske nytten, sier Solvik-Olsen..

Grunnlagene for innspill

Statens Vegvesen anbefaler en tofelts vei som hovedsakelig følger dagens trase. I Nye Veier AS` analyse er det lagt til grunn en trase på sørsiden av Glomma og relativt rett vei mot Kongsvinger.

- Nå vil vi se på mulighetene for å endre Statens vegvesens rammebetingelser slik at de får større frihet i valg av gjennomføringsmodell, basert på erfaringene vi nå har gjort oss med Nye Veier AS, sier Solvik-Olsen.

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Belønningsordningen: 60 millioner kroner til kollektivsatsing i Grenland19.4.2018 12:06Pressemelding

- Grenland er på god vei til å lykkes med å oppfylle viktige mål i belønningsavtalen. Fra 2016 til 2017 har bruken av kollektivtrafikk økt med litt over 11 prosent, og vi ser også at flere velger å sykle. Samtidig vokser ikke biltrafikken. Resultatet er bedre fremkommelighet og bedre bymiljø. Det utløser 60 millioner kroner fra staten til bedre kollektivsatsing i regionen, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Regjeringen vil dele data fra samferdselssektoren – ønsker flere smarte løsninger17.4.2018 15:50Pressemelding

- Regjeringen ønsker at data fra det offentlige skal være lettere tilgjengelig. Da blir det enklere for næringsliv, forskere, gründere, journalister og andre å utvikle smarte løsninger, ny kunnskap eller mer effektive tjenester. Vi har derfor lansert en strategi for tilgjengeliggjøring av data fra samferdselssektoren samtidig som vi ivaretar personvernhensyn for innbyggerne, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

66,4 milliarder kroner i potten: Regjeringen inviterer i dag fylker og kommuner til forhandlinger om byvekstavtale17.4.2018 13:45Pressemelding

Regjeringen inviterer nå de største byområdene til å forhandle med staten om byvekstavtaler. Målet er transportløsninger som sikrer innbyggerne bedre mobilitet, og at veksten i persontransport tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Samordnet areal- og transportplanlegging vil være et viktig virkemiddel i avtalene, som vil berøre nesten tre millioner nordmenn i de ni storbyområdene. I dag inviteres de fire største byområdene.

Strekningen E6 Ensby – Øyer legges til Nye Veiers portefølje13.4.2018 13:00Pressemelding

- Regjeringen ønsker å bygge og drifte infrastruktur i Norge så effektivt og kostnadsbesparende som mulig. Nye Veier AS har vist flere ganger at det er mulig å bygge vei rimeligere. Ved å legge til denne strekningen i Nye Veiers portefølje får vi sammenhengende vei med 110 km/t helt fram til Øyer. Et godt eksempel på at selskapet ser helheten i utbygging av vei i Norge, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom