RiksTV

Mindre sommertid på sosiale medier – og mer på bøker

Del

Nordmenn vil bruke mindre tid på skjerm og mer tid på radio og bøker i sommer, ifølge en landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Ipsos på vegne av TV-distributøren RiksTV.

Kommersiell direktør i RiksTV, Ole André Skarbøvik, mener det blir spennende å se om nordmenns ferieambisjoner stemmer overens med TV-målingene
Kommersiell direktør i RiksTV, Ole André Skarbøvik, mener det blir spennende å se om nordmenns ferieambisjoner stemmer overens med TV-målingene

På spørsmål om hva de vil gjøre mindre eller mer av i sommer, svarer 76 prosent av de spurte at de vil bruke mindre tid på Facebook og sosiale medier. 94 prosent vil se mindre på TV, mens 62 prosent vil bruke mindre tid på å lese papiraviser.

65 prosent av de spurte vil imidlertid bruke mer tid på å høre på radio, og 73 prosent vil bruke mer tid på å lese bøker.

– De fleste assosierer ferie med å tilbringe tid ute – enten på terrassen, ved sjøen eller i fjellet, og her passer nok verken TV-en eller andre skjermer helt inn. Mange har kanskje et bilde i hodet av seg selv med en bok i hånda og med reiseradioen i bakgrunnen, sier kommersiell direktør i RiksTV, Ole André Skarbøvik.

– Det blir imidlertid spennende å se om disse tallene stemmer overens med de faktiske målingene i sommer – i og med at vi står overfor en sommer med mye god sport på TV, fortsetter Skarbøvik i RiksTV.

Det er kvinnene som har høyest ambisjoner hva gjelder lesing av bøker i sommer. Hele 88 prosent av kvinnene oppgir at de vil lese mer bøker i sommer, mot 58 prosent av mennene – her svarer til sammenlikning 43 prosent av mennene at de snarere vil bruke mindre tid på bøker i sommer enn til vanlig.

Det er de som oppgir at de skal feriere på hytta i sommer som i minst grad vil se på TV. 97 prosent av hyttefolket svarer at de vil se mindre på TV, og prosentpoengene går heller til mer radiolytting og boklesing – som får henholdsvis 73 og 82 prosent av svarene.

Den største andelen av radiolyttere finner vi hos campingfolket, det vil si de som har oppgitt at de ferierer i campingvogn på fast plass i sommer. Her oppgir 88 prosent at de vil høre mer på radio i sommer. Campingfolket oppgir også at de vil bruke mer tid på sosiale medier enn til vanlig – hele 54 prosent vil tilbringe mer tid på Facebook og andre sosiale medier. 61 prosent av disse oppgir også at de i mindre grad vil lese bøker enn til hverdags.

Totalt deltok 1004 respondenter i den landsrepresentative undersøkelsen som ble foretatt første uken i mai.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Kommersiell direktør i RiksTV, Ole André Skarbøvik, mener det blir spennende å se om nordmenns ferieambisjoner stemmer overens med TV-målingene
Kommersiell direktør i RiksTV, Ole André Skarbøvik, mener det blir spennende å se om nordmenns ferieambisjoner stemmer overens med TV-målingene
Last ned bilde

Om RiksTV

RiksTV
RiksTV
Postboks 393 Økern
0513 OSLO

22 88 37 90http://www.rikstv.no

RiksTV har 260 000 kunder, og er Norges eneste TV-distributør som gir deg digital-TV via antenne, internett og fiber. I tillegg til tilgang via SMART-boks er RiksTV tilgjengelig via apper til Apple TV, mobil, nettbrett og via nett-TV. Ifølge Norsk Kundebarometer 2018 har RiksTV de mest fornøyde kundene i kategorien TV-distribusjon. 

RiksTV tilbyr digital-TV i det digitale bakkenettet, som 98 prosent av husstandene og ca. 90 prosent av fritidsboligene i vårt langstrakte land kan få inn med vanlig TV-antenne.

Kapasiteten i det digitale bakkenettet disponeres av NRK og RiksTV. NRKs TV- og radiokanaler er fritt tilgjengelig i det digitale bakkenettet, mens alle øvrige kanaler og innhold er en del av RiksTVs tilbud. RiksPakken er RiksTVs største og mest populære kanalpakke.

Følg saker fra RiksTV

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra RiksTV på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra RiksTV

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom