Millioner har sett ’norsk’ musikkvideo

Tidlig januar var Kinas største popidol Wang Yuan i Norge for å spille inn tre nye musikkvideoer. I går ble den første musikkvideoen lansert, og har så langt nærmere seks millioner visninger. - Norge som destinasjon har aldri hatt større synlighet i Kina enn akkurat nå, og Fjord Norge er satt på kartet som en vinterdestinasjon, sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør Innovasjon Norge.
Wang Yuan

Popidolet Wang Yuan står i spissen for Kinas mest populære popgruppe TFBoys. Tidlig januar kom han til Norge for å spille inn musikkvideoer i forbindelse med hans nye single, Seventeen, om stjernens egen 17-årsdag. 24. januar ble den første musikkvideoen lansert, og i løpet av 24 timer har den hatt nærmere seks millioner seere. De neste to videoene slippes 31. januar og 7. februar.

Musikkvideoen begynner med at Yuan mottar et postkort fra Norge, og setter ut på reise for å finne stedet på kortet. Reisen tar ham gjennom nydelig vinterlandskap i Bergen, Flåm og Myrkdalen.

Aldri hatt større synlighet i Kina
Besøket er et resultat av samarbeid mellom Innovasjon Norge, Fjord Norge, Bergen Reiselivslag, Visit Flåm, Myrkdalen Hotel og kinesiske Sina Weibo. Det er en del av satsingen for å tiltrekke kinesiske gjester til Norge utenom hovedsesongene, og til nye aktiviteter. Med vinter-OL i Beijing på trappene i 2022 er det en gryende interesse for vintersport i Kina. Over 12 millioner kinesere står allerede på ski, og markedet har en årlig vekst på 20 prosent.

-Fjord Norge var den første landsdelen i Norge som satset på Kina allerede i 2005. Siden det har vi opplevd en eventyrlig vekst på over 1000%, der vi i 2017 passerte 180 000 gjestedøgn og Kina har vokst til å bli vårt femte største marked. Nå er målet å få den videre veksten fra Kina til å komme hele året, og da må vi tenke nytt. Å koble vakker popmusikk med vakkert fjordlandskap er en måte å gjøre det på, sier Kristian B. Jørgensen, administrerende direktør i Fjord Norge.

-Musikkvideoen har gitt Norge oppmerksomhet som vi aldri ville kunne oppnå gjennom tradisjonell markedsføring. Nå må vi holde trykket oppe for å sikre langsiktige resultater for Norge som vinterdestinasjon, og tiltrekke oss reisende som ønsker å bli i Norge over lenger tid, sier Bratland Holm.

Se video: http://krcom.cn/6391371517/episodes/2358773:e31281bf2de78fc4fc83e4529b68edea

Fakta per 25. januar klokken 10 kinesisk tid:
Den første musikkvideoen – episode 1
:
Videoklikk per 25. januar 5.6 millioner

#冰雪大使王源挪威行# (The Snow Ambassador Wang Yuan Visit Norway hashtag) https://m.weibo.cn/p/100808214af19dd1312c168e588c3d722196f3?wm=3333_2001&from=1081093010&sourcetype=weixin&uid=1698037085
Klikk per 25. januar 600 millioner

#王源慢游挪威# (Wang Yuan Visit Norway)https://m.weibo.cn/p/10080890b2efda2fa5cf30d2e55037b841b3ff?wm=3333_2001&from=1081093010&sourcetype=weixin&uid=1698037085
Klikk per 25. januar 61 millioner