Mest positive til fornybar energi

Folk i Trøndelag og Nord-Norge er mer positive til vannkraft og solkraft enn landsgjennomsnittet. Også vindkraft skårer høyt i de nordligste fylkene. Det viser TNS Gallups klimabarometer for 2016.

93 prosent av de spurte i trøndelagsfylkene og nordover har et positivt inntrykk av vannkraft, mens 85 prosent svarer det samme om solkraft. Dette er henholdsvis fem og fire prosentpoeng over landsgjennomsnittet. Når det gjelder vindkraft på land, er 71 prosent av trønderne og nordlendingene positive - også her noe over landsgjennomsnittet.

– Det er gledelig at vannkraften fortsatt er "folkets favoritt" på landsbasis. Vannkraft er den mest fleksible fornybare energikilden vi har, ettersom den kan lagres i magasiner. Det muliggjør også bruk av mer sol- og vindkraft som ikke har denne egenskapen, sier administrerende direktør Oluf Ulseth i Energi Norge.

Politikerne får bedre karakter enn tidligere for sin innsats for klima, ifølge undersøkelsen, men fortsatt lander terningen kun på tretallet. Folkets råd til regjeringen er å prioritere forskning på klimavennlig teknologi, utbygging av fornybar energi og sterkere satsing på kollektivtransport.

Les hele undersøkelsen her