Medietilsynet har fordelt sju millioner kroner til innovasjon i mediebransjen
Målet med den nye innovasjons- og utviklingsstøtten er å styrke mediemangfoldet og den opplyste offentlige samtalen gjennom å stimulere til redaksjonell, innholdsrettet innovasjon og utvikling i nyhets- og aktualitetsmedier. Medietilsynet mottok 71 søknader, og det ble totalt søkt om over 32 millioner kroner.
– Å velge blant søknadene har vært både spennende og krevende. Medietilsynet er glad for at regjeringen anerkjenner behovet ved å foreslå å øke innovasjons- og utviklingsstøtten med tre millioner kroner i neste års statsbudsjett, sier Velsand.
Droner, e-sport og ny arena for youtubere
Fagutvalget for innovasjons- og utviklingsstøtte har vurdert søknadene og innstilt. Medietilsynet har besluttet hvilke prosjekter som får tilskudd.
Blant prosjektene som får støtte, er medier som ønsker å fornye den lokale journalistikken. Bladet Sunnhordland vil for eksempel lage en interaktiv og klikkbar oversikt med innhold avisen lager i sitt nedslagsfelt ved å bruke droner, mens Porten.no i Indre Sogn ønsker å utvikle en ultralokal nettavis der hver kommune får sin egen forside. Lokalavisa Stjørdalens Blad og Malvik Bladet har søkt støtte for å utvikle dekning av e-sport, og Sunnmørsposten ønsker å teste ut ny arena for å tiltrekke seg «youtubere».
I tillegg får prosjekter som tester ut datateknologi i journalistikken støtte. Støtte får også fellesprosjekter initiert av bransjeorganisasjonene Landslaget for lokalaviser (LLA) og Mediebedriftenes landsforening (MBL).
Disse får innovasjons- og utviklingsstøtte
Søker |
Beskrivelse av prosjektet |
Innvilget |
Bladet Sunnhordland |
Interaktiv og klikkbar oversikt av lokalt innhold ved bruk av droner |
121 500 |
Bømlo-Nytt |
Utvide avisen med podcast og distribusjon i sosiale medier |
197 500 |
Frostingen |
Plattform for innbyggerkommunikasjon |
600 000 |
Grannar |
Utarbeide en digital produksjonsplattform skreddersydd for mindre lokalaviser |
250 000 |
Hedmarksradioene |
Spredning av lokale nyheter og aktualiteter til skjermer i lokalt område |
272 000 |
Jærbladet |
Utvikle godt innhold om breddeidrett ved hjelp av datajournalistikk |
137 000 |
Landslaget for Lokalaviser (LLA) |
Digitalt kompetansesenter for lokalaviser |
1200000 |
Mediehuset KSU 24/7 |
Digitalisering av innhold med distribusjon til smarte enheter |
114 700 |
Porten.no |
Ultralokal nettavis der hver kommune får egen forside |
884 000 |
Raumnes |
Digitalisering, inkludert kompetanseutvikling (i samarbeid med Agderposten) |
400 000 |
Stjørdalens Blad og Malvik Bladet |
Hvordan innovasjon kan styrke lokalavisas posisjon gjennom e-sport |
225 000 |
Søgne og Sogndalen Budstikke |
Nyhetsbrev i levende bilder til den yngre målgruppen |
21 400 |
Ringerikes Blad |
Teste ut levende bilder i sosiale medier for å nå lesere under 45 år |
200 000 |
Sunnmørsposten |
UngLab: Tilrettelegging for unge medieprodusenter ("youtubere") |
480 000 |
Mediebedriftenes Landsforening (MBL) |
Norsk podcasthosting: Felles podcastsystem for bransjen |
302 400 |
Norpublica |
Videreutvikle databaserte arbeidsmetoder i journalistfellesskapet Norpublica |
235 000 |
Norsk Telegrambyrå |
Frigjøre ressurser til tilstedeværelse, observasjon og analyse gjennom strukturert journalistikk |
522 000 |
Teknisk Ukeblad Media |
3D-journalistikk skal presentere ulike prosjekter og planer på en enda bedre måte |
835 000 |
6997500 |
Fakta om innovasjons- og utviklingsstøtten
- 84 prosent av potten går til små, lokale medier eller til innovasjon av lokalt innhold, mens 16 prosent går til journalistisk innovasjon som er ikke-geografisk - Gjennomsnittlig sum som er innvilget til et prosjekt er 388 750 kroner, høyeste sum er 1 200 000 kroner og laveste sum er 21 400 kroner - Tilskuddsordningen trådte i kraft 1. juli 2018, og forvaltes av Medietilsynet. Det er satt av sju millioner kroner i 2018, og pengene fordeles i én tildelingsrunde - For å kunne motta støtte må mediet ha som hovedformål å drive journalistisk produksjon og formidling av nyheter, aktualitetsstoff og samfunnsdebatt til allmennheten fra ulike samfunnsområder. Mediet må ha en ansvarlig redaktør i tråd med Redaktørplakaten - Det kan gis tilskudd til prosjekter som utvikler redaksjonelt innhold eller som utvikler eller implementerer nye løsninger for produksjon, publisering, spredning eller konsum av redaksjonelt innhold. Flere medier kan gå sammen om å søke om midler til fellesprosjekter - Informasjon om ny søknadsrunde kommer i januar, med søknadsfrist i februar |
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Frykter at usann informasjon påvirker tilliten i samfunnet7.5.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Åtte av ti nordmenn er bekymret for at spredning av usann informasjon påvirker tilliten til myndighetene og mediene, viser en ny undersøkelse fra Medietilsynet.
Alle kan nominere journalister til menneskerettspris30.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Kultur- og likestillingsdepartementets menneskerettighetspris for journalister skal igjen deles ut til en eller flere journalister som i særlig grad har satt søkelys på aktuelle menneskerettighetsspørsmål i Norge. Alle kan foreslå kandidater til prisen.
NRK får gebyr etter brudd på sponseregler29.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
NRK får et gebyr på 150 000 kroner fra Medietilsynet etter to brudd på sponsereglene. Regelbruddene skjedde i forbindelse med en dokumentar og en konsert som ble sendt på tv i desember.
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom