Medietilsynet fortsetter arbeidet mot spilleproblemer
– Forebyggende arbeid er viktig, og vi er glad for at en ny handlingsplan er på plass. Blant tiltakene Medietilsynet satser på framover er en videreføring av kampanjen «Snakk om spill» og en ny dataspillkonferanse, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet. Medietilsynet kartlegger også jevnlig barns dataspillvaner gjennom Norges største undersøkelse om barn og medier.
Kulturdepartementet presenterte nylig den nye handlingsplanen mot spilleproblemer som skal gjelde fra 2019 – 2021. Regjeringen ønsker å bidra til at færrest mulig har problemer med spill, vil øke og dele kunnskap om spill og spilleproblemer, og sørge for at problemspillere identifiseres tidlig og får god behandling. Handlingsplanen inneholder tiltak som omhandler både dataspill og pengespill.
Forebygger gjennom «Snakk om spill»
Sammen med Lotteritilsynet relanserte Medietilsynet den forebyggende kampanjen «Snakk om spill» (www.snakkomspill.no) vinteren 2018. Kampanjen skal gi skoleungdom og foreldre oppdatert informasjon om spill og konsekvensene av spilleproblemer. For å gjøre det enklere for foreldre med et annet morsmål enn norsk å snakke med barna om dataspill, har Medietilsynet oversatt kampanjematerialet til arabisk, somali, polsk og tigrinja. Medietilsynet og Lotteritilsynet fortsetter arbeidet med kampanjen «Snakk om spill» frem mot 2021, og skal blant annet utvikle informasjonsmateriale om pengebruk i dataspill og mekanismer i gråsonen mellom penge- og dataspill.
Undersøkelse gir innsikt om barn og medier
Medietilsynet gjennomfører jevnlig Norges største undersøkelse om barn og unges medievaner. Den siste undersøkelsen kom tidligere i år. Til sammen 5000 barn og unge mellom 9 og 18 år og 2200 foreldre har svart på spørsmål om de unges medievaner, inkludert barnas dataspillvaner.
– Medietilsynets barn og medier-undersøkelse gir verdifull innsikt om barn og unges spillevaner på dataspill. Innsikten undersøkelsen gir er uvurderlig i arbeidet med å utforme råd og veiledning til barn og foreldre, samt utvikle kampanjer og undervisningsopplegg, sier Velsand.
Medietilsynet arrangerte dataspillkonferanse for fjerde gang i 2018, med temaer som dagsaktuelle spilltrender, dataspill blant etniske minoriteter og mekanismer i gråsonen mellom penge- og dataspill.
– Konferansen er en arena for deling av kunnskap, noe vi tror er vesentlig i arbeidet med å forebygge spilleproblemer, sier Velsand.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Frykter at usann informasjon påvirker tilliten i samfunnet7.5.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Åtte av ti nordmenn er bekymret for at spredning av usann informasjon påvirker tilliten til myndighetene og mediene, viser en ny undersøkelse fra Medietilsynet.
Alle kan nominere journalister til menneskerettspris30.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Kultur- og likestillingsdepartementets menneskerettighetspris for journalister skal igjen deles ut til en eller flere journalister som i særlig grad har satt søkelys på aktuelle menneskerettighetsspørsmål i Norge. Alle kan foreslå kandidater til prisen.
NRK får gebyr etter brudd på sponseregler29.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
NRK får et gebyr på 150 000 kroner fra Medietilsynet etter to brudd på sponsereglene. Regelbruddene skjedde i forbindelse med en dokumentar og en konsert som ble sendt på tv i desember.
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom