Mars-Mai: «Fremtidens by og det grønne skifte» Barnekunstmuseet stiller ut i Kunstpassasjen, Jernbanetorget i samarbeid med Sporveien Oslo AS

Kunst på t-banen.
Fra 27.mars – 9. mai 2017:

«Fremtidens by og det grønne skifte»

– Utstillingen retter fokus på barnas oppfatning av fremtidens by og det grønne skifte. Dette i sammenheng med at Oslo som by vokser og utvikler seg i et høyt tempo. Befolkningen stiger raskt og hovedstadenvil trenge utbygging av bla. flere barnehager, skoler, kulturbygg, boliger og en bedre tilrettelagt person -og kollektivtransport. Frem mot 2020 har Sporveien Oslo fått i oppdrag å oppgradere og fornyeinfrastrukturen for trikken i Oslo. Arbeidet med ‘Trikkeprogrammet er allerede godt i gang, der byrommet utbedres, samt sikres for videre god bærekraftig langsiktig bruk.

- Når vi spør barna, morgendagensvoksne tenker de også fremtidsrettet på en svært positiv og kreativ måte. De ønsker seg grønne soner, trygg trafikk, en ivaretatt natur i harmoni og ser for seg reiser til spennende destinasjoner i takt medteknologien og utviklingen av et bærekraftig samfunn - sier museets direktør Angela Goldin.

Sporveien Oslo AS; – Vi ser det som en del av vårt samfunnsanasvar å ivareta trivselselementer som som løfter den totale reiseopplevelsen. Sporveiens t-banestasjoner har mange kunstskatter og vi gjør trikkentil en mobil kunstformidler. Gjennom vår kunstsatsning ønsker vi å skape et hyggelig miljø for de reisende, og å gi en arena for lokale, mindre kjente kunstnere.

Utstillingen varer frem til 9. mai 2017.

Kontaktperson;

- For Sporveien: Anette Espeli kommunikasjonssjef anette.espeli@sporveien.com Mobil: 91353284
- For Barnekunstmuseet, Angela Goldin, direktør post@barnekunst.no Mobil: 90918247 - 22691777

Det Internasjonale Barnekunstmuseet i Oslo er anerkjent både i Norge og Internasjonalt som en unik samler av barnekunst fra hele verden. Museets unike samling inneholder i dag over 200 000 kunstverk fra mer enn 185 land og utgjør en grunnleggende historisk verdi som gir innblikk i barnas syn på, og opplevelse av, verden, hvor et av museets målsetning og samfunnsmandat er å belyse barns rettigheter. Museet er samtidig en av svært få aktører på verdensbasis som forvalter denne marginaliserte delen av vår felles kulturelle verdensarv, siden kunstinstitusjoner og samlinger med materialer fra fortid og nåtid primært inneholder ting utelukkende skapt av voksne.

Hjemmeside; www.barnekunst.no