Mange nyutdannede går glipp av overtidsbetaling

– Overtid skal i utgangspunktet lønnes, sier Kirsten Rydne, advokat i NITO. Rydne anbefaler unge arbeidstakere om å sjekke kontrakten om de ikke har overtidsbetaling.

Advokat i NITO Kirsten Rydne

Lønnsstatistikk samlet inn av NITO – Norges Ingeniør- og Teknologorganisasjon viser at så mange som 30 prosent av nyutdannede ingeniører i privat sektor har overtid inkludert i lønnen. Det skal de ikke ha. Flere brede undersøkelser dokumenterer at dette er et gjennomgående problem i norsk arbeidsliv.

Loven åpner kun for unntak for ansatte i ledende stillinger og i såkalte "særlig uavhengige stillinger».

– De aller færreste får slike stillinger som nyutdannet, påpeker Kirsten Rydne.

Lederstillinger kvalifiserer heller ikke i seg selv til unntak fra reglene om arbeidstid. Ifølge Rydne gjelder dette kun lederstillinger på et høyere, overordnet nivå.

– Disse bekles neppe av nyutdannede i særlig stor grad. Det ser rett og slett ut til at mange går glipp av overtid de har krav på etter loven. Selv om du allerede har signert en kontrakt der du har overtiden innbakt i lønnen, er det ikke sikkert at løpet er kjørt. Dersom unntaket er ulovlig blir denne delen av avtalen ugyldig, forklarer advokaten.

Rydne anbefaler unge arbeidstakere om å sjekke kontrakten og gå i dialog med arbeidsgiver om du ikke har overtidsbetaling.

- En del arbeidsgivere sier at slike avtaler bunner i et ønske om å tilby fleksibilitet, men dette kan løses på mange andre gode, og lovlige måter, avslutter Rydne.

Advokat i NITO Kirsten Rydne