Luftkrigsskolens kadetter gjør seg klare til ny aksjon

Mandag 18.04 strømmer 90 bøssebærere i uniform ut i Trondheims gater for å samle inn penger til Barnekreftforeningen. Aksjonene er noe Luftkrigsskolen arrangerer hvert år, og det er deres hjertesak.
Gullsløyfen er det internasjonale symbolet for barnekreft

Siden 1989 har kadetter ved Luftkrigsskolen arrangert innsamlingsaksjoner til støtte for barn og unge med kreft som et ledd i lederutdanningen de tar ved Kuhaugen leir i Trondheim. Disse årlige innsamlingene av Forsvarets Luftkrigsskole er et av de betydeligste bidragene til Barnekreftforeningen både sentralt og regionalt.

Årets sjef for Luftkrigsskolens Kreftaksjon, Morten Skaret Sørensen, oppfordrer folk til å ta vel i mot kadettene og ha pengene klare. – Dette er en god mulighet for å støtte barn som har en vanskelig hverdag, og samtidig sette fokus på nettopp barnekreft som er den største dødsårsaken blant barn opp til 18 år.

Det har vært ulike aksjoner gjennom årene, alt fra dør til dør aksjoner til fallskjermhopp der startkontingenten har tilfalt Kreftaksjonen. I forbindelse med Den internasjonale Barnekreftdagen 15 februar i år arrangerte kadettene en nettauksjon hvor det ble auksjonert bort blant annet signerte Rosenborgtrøyer, Oddvar Brå-landslagstrøye fra 1978 og helikopterturer.

Luftforsvaret legger også vekt på å gi barna noen spesielle opplevelser. De har ved ulike anledninger Seaking-løft med barna, og både de syke barna og søsknene deres har fått både sitte i og kjøre tanks og militære kjøretøy.
Barna kan ha opptil 200 inneliggende døgn på sykehus så mellom kurer og innleggelser er påfyll av positive opplevelser svært viktig.

Med midler gitt av Luftkrigsskolen, har Barnekreftforeningen gått til innkjøp av leiligheter som er knyttet opp til noen av de store sykehusene i Norge, og hvor familiene kan bo i nærheten av det syke barnet som får behandling på sykehuset.

I 2000 ble Barnekreftforeningens forskningsfond, «Forsvar mot kreft» stiftet på grunnlag av midler innsamlet av Forsvarets Luftkrigsskole. Formålet er å bevilge midler til drift og støtte til forskning omkring kreftsykdom hos barn.
Inntektene for årets aksjon vil, i likhet med foregående år, både gå til trivselstiltak og til forskning på barnekreft.

Morten Skaret Sørensen, sjef for Luftkrigsskolens Kreftaksjon
Morten.Skaret.Sorensen@lksk.mil.no
Mob: 93862772

Gullsløyfen er det internasjonale symbolet for barnekreft

Tollbugata 35, 4 et.

Barnekreftforeningen er en frivillig, landsdekkende organisasjon. Vi er en pådriver ovenfor myndigheter og sykehus for å bedre forholdene og rettighetene for kreftsyke barn og deres familier. Vi driver omfattende informasjonsvirksomhet om kreft hos barn ovenfor familier, barnehager, skoler og andre.

Følg pressemeldinger fra Barnekreftforeningen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Barnekreftforeningen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Barnekreftforeningen

Barnekreftforeningen deler ut 22 millioner til livsviktig forskning på barnekreftdagen den 15. februar13.2.2023 16:52:40 CET | Pressemelding

Barnekreftforeningen deler nok en gang ut midler til livsviktig forskning på barnekreft, og inviterer til markering av Den internasjonale barnekreftdagen den 15. februar på Litteraturhuset i Oslo. Dagens avsluttes med lysmarkering og sang ved Sølvguttene på Slottsplassen i Oslo. Her vil Ordfører i Oslo, Marianne Borgen og daglig leder i Barnekreftforeningen, Trine Nicolaysen ta i mot familier som har eller har hatt kreftsyke barn.