LOs innsamling under Notodden Bluesfestival med massiv støtte til Sør-Afrikas slumboere

Over 135 000 kroner ble samlet inn til Norsk Folkehjelps partnerorganisasjon Abahlali baseMjondolo som er en demokratisk organisasjon som jobber for å bedre forholdene for de som bor i slummen i Sør-Afrika. Midlene utgjør det som er Norsk Folkehjelps egenandel til det Norad-støttede landprogrammet i Sør-Afrika.
Partnerorganisasjon Abahlali BaseMjondolo, slumbeboernes organisasjon, i Durban, Sør-Afrika, høsten 2018.

Interesseorganisasjon for bostedsløse
Abahlali er en 15 år gammel organisasjon som jobber politisk og juridisk for å bedre rammevilkårene for bostedsløse. Det er ikke en hjelpeorganisasjon, men en interesseorganisasjon for befolkningen i slumområdene i Sør-Afrika.

Under åpningen av solidaritetskonserten på Notodden Bluesfestival sa Henriette Killi Westhrin, generalsekretær i Norsk Folkehjelp: "Ved å kjøpe en t-skjorte, vippse eller gi penger i bøsse, er dere med på å hjelpe bostedsløse i deres kamp for et verdig liv og en varig bolig."

Publikum fulgte oppfordringen og under festivalen ble det solgt 373 t-skjorter for 74 000 kroner, i tillegg ble det samlet inn 61 000 kroner. Dette er viktige midler til egenandeler til programmet i Sør-Afrika, som også støttes med 10,6 millioner fra Norad.

Somliga går med trasiga skor
Lars Johnsen, leder for LO-prosjektet "Somliga går med trasiga skor" på Notodden Bluesfestival, sier at det er viktig for LO både å bidra økonomisk slik at Notodden Bluesfestival blir en bedre festival, men ikke minst å bidra med innsamlinger til Norsk Folkehjelp og til deres arbeid for å gjøre verden bedre for de som "går med trasiga skor".

LO og Norsk Folkehjelp takker for den støtten vi har fått fra publikum på årets bluesfestival i Notodden.

Kontakter:
Henriette Kili Westhrin, Norsk Folkehjelp -
telefon: 907 96 835
e-post: generalsekretaer@npaid.org

Lars M. Johnsen, Fellesforbundet
telefon: 916 94 430,
e-post: lars.morten.johnsen@fellesforbundet.no

Henriette Killi WesthrinGeneralsekretær Norsk Folkehjelp

Tel:907 96 835

Bilder

Last ned bilde
Foreman Road Settlement. Mqapheli Bonono viser fram bosettingen hvor 10.000 mennesker bor. Partnerorganisasjonen Abahlali BaseMjondolo, slumbeboernes organisasjon, i Durban, Sør-Afrika.
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra Norsk Folkehjelp

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Folkehjelp på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Folkehjelp