Lokalmatsalget vokser i hele landet
Årets salgstall for dagligvaremarkedet
Lokalmat defineres som «Mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegenopprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller produkthistorie”. Nielsen måler, på oppdrag fra Matmerk, salget i dagligvarehandelen hvert år.
- Lokalmat- og drikkesalget økte med 2,2 %.
- Det er lavere enn økningen i dagligvare generelt, som er på 2,6 %.
- Lokalmat omsatte for ca. 4,97 mrd de siste 52 uker (per uke 40 2018).
- Lokalmat- og drikkesalget øker i alle regioner.
- Ren fisk er største kategori.
- Skal vi nå målet på 10 milliarder innen 2025 må hele bransjen dra lasset sammen. Nå er det viktig at vi arbeider sammen for å følge opp regjeringens satsing på "Matnasjonen Norge" . Det er synd at vi ikke klarte å nå 5 milliarder i dagligvaresalget. Vi vet at omsetningen er større fordi i dette tallet måles ikke salget i spesialbutikker, restauranter, reiselivet, matfestivaler, Bondens marked, gårdsutsalg og Reko-ringer. Det er fakta jeg gjerne vil ha for å få et mest mulig helhetlig bilde, sier Landbruks og matminister Bård Hoksrud.
- Jeg har derfor bedt Stiftelsen Matmerk om å gjennomføre en bredere salgsmåling av lokalmatsalg i 2019, nettopp fordi dette det er tall vi har behov for når vi videreutvikler "Matnasjonen Norge", avslutter Hoksrud.
All vekst er utvikling
- Vi er så nær 5 milliarder som vi kan være, tallet er vel sånn ca. 4 970 730 000 og det er litt ergelig at vi ikke sniker oss over 5 milliarder i år i omsetning i dagligvarehandelen, sier direktør i Matmerk, Nina Sundqvist. - Når det er sagt så er all vekst utvikling, og det er gledelig både at salget vokser igjen og at vi ser vekst over hele landet. Det forteller meg at arbeidet som gjøres rundt om i hele Norge bærer frukter, selv om vi selvsagt skulle sett en enda sterkere vekst enn 2,2 %.
- Jeg tror at nettopp slike arrangementer som Oste-VM i Bergen er med å løfte "Matnasjonen Norge" i forbrukernes bevisthet. Lokal ost er en viktig spydspiss i lokalmatsatsingen. Omsetningen er på 170 millioner i dagligvare, og jeg er overbevist om at den vil øke med alt det positive fokuset vi nå har på norsk ost, avslutter Sundqvist.
Fakta om undersøkelsen
- Definisjon: «Mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller produkthistorie.» Definisjonen er arbeidet fram i samarbeid med dagligvarekjeden og myndighetene.
- Matmerk og dagligvarekjedene kvalitetssikrer produktene basert som inngår i salgstallene hvert år
- Nielsen ScanTrack: Utvalgsundersøkelse basert på ukentlig innsamling av POS data i norsk dagligvarehandel
Nøkkelord
Kontakter
Nina SundqvistAdministrerende direktør
Tel:+47 917 85 620nina.sundqvist@matmerk.noBilder
Om Stiftelsen Norsk Mat
Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.
Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.
Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
20 år som ridder av norsk mat- og drikkekultur19.3.2024 14:32:35 CET | Pressemelding
Landbruks- og matminister Geir Pollestad hyllet merkeordningen Beskyttede betegnelser på 20-årsdagen. - Det er en ære å gratulere de som har vært en del av denne utrolige reisen. En spesiell takk går til Rørosmeieriet og «Økologisk Tjukkmjølk fra Røros», pioneren fra 2004, sa Pollestad på Kokke-EMs åpningsdag i Trondheim.
Hardanger, Telemark, Gloppen og Sunnmøre med lokal drikke i særklasse15.3.2024 15:15:04 CET | Pressemelding
- At 9 produkter har kommet gjennom nåløyet til det drikkefaglig sterke dommerpanelet vitner om det svært høye nivået innenfor norsk drikke, sier adm. dir. i Stiftelsen Norsk Mat Nina Sundqvist under utdelingen av Spesialitetsmerket under Norges Beste Drikke på Rampen i Oslo.
Margit Dale fra Valle i Setesdal vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris15.2.2024 16:16:32 CET | Pressemelding
- Skal vi bevare norske mattradisjoner er vi helt avhengige av brobyggere mellom generasjoner. Årets vinner er nettopp en slik brobygger, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad da han delte ut Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris på Sentralen i Oslo.
Unik havrekjeks fra Trøndelag hedret med Spesialitetsmerket i Berlin19.1.2024 13:00:00 CET | Pressemelding
– Å bruke eget korn i eget bakeri gir en helt spesiell kvalitet og dette er virkelig et produkt å være stolt av, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad da han delte ut Spesialitetsmerket for lokalmat i særklasse til «Havrekjeks» fra Røra bakeri, under åpningen av Internationale Grüne Woche i Berlin.
Dette er finalistene til Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris21.12.2023 10:30:32 CET | Pressemelding
Blir det en kandidat fra Valle i Setesdal, Jølster, Sandefjord eller Oslo som vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris i år? Nå kan publikum stemme på sin favoritt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom