LOOP - Stiftelsen for kildesortering og gjenvinning

Late kildesorteringsdager på hytta

Folk flest er blitt flinkere til å kildesortere på hytta, forteller renovasjonsselskap i populære feriekommuner i Norge. For deg som fortsatt synder i sommersol hjelper sortere.no deg med å komme i gang med kildesorteringen der du ferierer i sommer.
Vi er flinke til både å kose oss og til å kildesortere på hytta.

I ferien koser vi oss litt ekstra, men sommerkosen genererer også mye avfall; tomme jordbærkurver, pappvinkartonger, aviser med agurknyheter, ødelagte badeleker og for ikke å glemme all emballasjen som oppstår etter en kveld med grilling. På hytta har mange av oss mindre plass, og der vi ferierer er det kanskje et annet sorteringssystem enn det vi er vant med hjemmefra. Likevel er mange flinke til å opprettholde gode kildesorteringsvaner i ferien.

Kildesorterer hele veien fra Oslo til Tjøme

Den lille hvitmalte familiehytta til Marianne Amble ligger på en solfylt knaus, en kort gåtur gjennom skogen fra stranda. For tiden har den ikke innlagt vann, men det hindrer ikke Marianne fra å kildesortere

- Tjøme kommune har hatt kildesortering i lang tid, så vi har sortert lenger på hytta enn hjemme i Oslo. Utfordringen på hytta er selvfølgelig plassen. Systemet vi har er en kombinasjon av bøtte og posesystem, men det fungerer! Posene hiver jeg i de felles hyttedunkene på vei ned til stranda.

At vannpumpa nettopp takket for seg legger noen begrensninger, og da blir godt godt nok.

- For tiden sorterer jeg ikke skitten plastemballasje, men jeg vil si at 80 % av plasten er ren nok til å gå i plastavfallet. 80 % kildesortering av plasten er bedre enn 0 %, sier Marianne.

Forrige uke gikk hun tom for bioposer til matavfallet, og fant ikke poser på butikken slik hun er vant med fra Oslo. Da merket hun at terskelen for å kildesortere ble litt høyere.

- Jeg tror jeg er ganske representativ for den jevne kildesortereren. Jeg fortsetter med det som er lett, men kommer det en hindring så stopper det litt opp. Når det er sagt så skal jeg gjøre en innsats for å få tak i nye bioposer snart, altså!

Informasjon og system er avgjørende

Marianne Holen, daglig leder i LOOP, som drifter kildesorteringsportalen sortere.no, mener at tydelig sorteringsinformasjon til feriegjestene og et godt systemer på hytta er avgjørende for om folk kildesorterer i ferien.

- Et system må være på plass, men dette trenger ikke å være fancy. Vær kreativ og finn enkle løsninger med beholdere og bøtter, slik som Marianne Amble. At du sorterer avfallet i mindre beholdere trenger ikke å ta mer plass enn en stor dunk. Jeg tror mange vil oppdage at å kildesortere faktisk er veldig enkelt.

Vei i vellinga med sortere.no

Renovasjon i Norge er et kommunalt forvaltningsansvar. Det betyr at ordningene for kildesortering kan være ulike fra sted til sted. At dette kan være forvirrende for mange har Marianne Holen stor forståelse for, men hun har også en løsning.

- Sortere.no er en nettportal som gir deg svar på hvor og hvordan du sorterer ulike typer avfall, uansett hvor du befinner deg i landet. Er du usikker på hvilken kildesortering som gjelder der hytta ligger, eller hvor du finner bioposer som i Marianne Ambles tilfelle, så er svaret bare et tastetrykk unna på sortere.no, sier hun.

Folk er blitt flinkere

Kildesorteringssystemet i Vesar-kommunene har vært det samme i flere år. Det er derfor godt forankret hos feriegjestene selv om disse er vant til et annen system hjemmefra.

Kaia Lind, kommunikasjonssjef i renovasjonsselskapet Vesar som henter avfall i flere populære hyttekommuner, blant annet Tjøme, mener at folk ønsker å opprettholde gode kildesortreingsvaner i ferien.

- Mengden avfall øker om sommeren, og da øker selvfølgelig også mengden usortert avfall. Vårt inntrykk er likevel at folk blir bedre og bedre til å kildesortere, og at de ønsker å gjøre det riktig. Mange henvender seg til oss med spørsmål om kildesorteringsordningen og hvordan man får tak i utstyr som poser og sekker, forteller hun.

Tilrettelegger for 50.000 feriegjester

Kragerø kommune øker med hele 50.000 innbyggere om sommeren. Adam Suliman, avdelingsingeniør for teknisk drift, har samme oppfattelsen som Kaia Lind i Vesar.

- Vi opplever et stort engasjement for kildesortering blant våre feriegjester. Spesielt er det mange som etterspør kildesortering av plast. Det har vi ikke hos oss, men veldig mange er vant med dette hjemmefra.

Kommunen tilrettelegger for de økte avfallsmengdene ved å kjøre ekstra tømmeruter.  Returpunktene for glass- og metallemballasje tømmes også hyppigere. Særlig glassemballasje er det mye av.

- Vi får inn betraktelig mer champagne- og vinflasker enn resten av året. Folk er flinke til både å kose seg og til å sortere riktig, forteller han.

Oslo-folk er mer bevisste enn før

Store mengder Oslo-folk inntar Tjøme og Kragerø på sommeren. Både Kaia Lind og Adam Suliman tror at innføringen av kildesortering for plast og matavfall for hele Oslo har gjort Oslo-folk mer bevisste også på ferie.

Gode vaner oppstår med kunnskap og system

Lite kunnskap om miljønytten og dårlig tilrettelegging under kjøkkenbenken er typiske grunner til at folk ikke kildesorterer. Sortere.no skal hjelpe de som ønsker å komme igang med kildesorteringen, og bidra til at de som allerede kildesorterer blir enda flinkere.

- Sjekk sortere.no i sommer om du er usikker på om ispapiret skal i plast eller papir, eller hvor ditt nærmeste returpunkt befinner seg. Klarer du å lage et enkelt system for kildesortering på hytta så skal vi bidra med den informasjonen du trenger for å opprettholde de gode vanene i ferien, avslutter Marianne Holen i LOOP.

Vi er flinke til både å kose oss og til å kildesortere på hytta.
Louise Amble, datteren til Marianne Amble kildesorterer på hytta

Om LOOP - Stiftelsen for kildesortering og gjenvinning

LOOP - Stiftelsen for kildesortering og gjenvinning
Kjølberggata 21

24 02 20 09http://www.loop.no
LOOP er en stiftelse som jobber for å motivere til mer og bedre kildesortering hjemme, på jobben og på skolen. For å få til dette samarbeider vi med kommunale og interkommunale avfallsselskaper, returselskaper, næringslivet, organisasjoner og utdanningsinstitusjoner over hele landet. Våre hovedprosjekter er sortere.no, en kildesorteringsguide på nett for forbrukere og næringsliv, og LOOP Miljøskole, undervisningsmateriell om kildesortering og miljø for barnehage, grunnskole og videregående skole

Følg pressemeldinger fra LOOP - Stiftelsen for kildesortering og gjenvinning

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra LOOP - Stiftelsen for kildesortering og gjenvinning på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra LOOP - Stiftelsen for kildesortering og gjenvinning