Landsdekkende aksjon for tryggere påsketrafikk

Er bilen din klar til å kjøre deg og familien din trygt til hytta denne påsken? Fredag og lørdag står NAF og Circle K klare til å hjelpe og veilede bilister ved rekordmange stasjoner over hele landet.

AKSJONSKLARE. Frank Roger Brakstad i Circle K og Inger Elisabeth Sagedal fra NAF, her ved Circle K Brynseng, er klare til å gå i gang med årets påskeaksjon. Foto: Johnny Syversen, Circle K

For niende år på rad går påskeaksjonen av stabelen. Norges Automobil-Forbund (NAF) og Circle K ønsker å hjelpe så mange som mulig i løpet av påskeutfarten. Derfor gjennomføres aksjonen ved 66 Circle K-stasjoner, fra Lindesnes i sør til Hammerfest i nord. Aldri tidligere har så mange stasjoner deltatt.

Mye påskestress
– Vi vet av erfaring at det er mange stressede bilførere på veien i påskeutfarten. Vi håper vi kan gi et hyggelig pusterom i påskestresset samtidig som vi satser på å øke bevisstheten rundt trafikksikkerhet. Vi ønsker med denne aksjonen å forhindre at det skjer alvorlige ulykker, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Fredag og lørdag står lokale NAF-team klar med tips og veiledning, og gratis påfyll med spylervæske til alle som ønsker det. I tillegg deles det ut sitteunderlag, aktivitetshefter samt is til barna så langt lageret rekker.

Stropp bagasjen og sjekk skiboksen
Sagedal i NAF råder folk til å bruke tid til pakking, og være selektive når det gjelder hva som blir med på ferden.

– Aller viktigst er det å pakke bilen forsvarlig. Ta med det dere har bruk for, og ikke alt mulig annet. Legg den tunge bagasjen lengst nede og fremme i bagasjerommet, og stropp fast bagasjen. Dersom du har skiboks må du sjekke hvor mye taket tåler, hvor mye takstativene tåler og hvor mye skiboksen tåler, sier hun.

Løse gjenstander i bilen kan gjøre stor skade ved kollisjon eller bråstopp. En flaske med brus kan bety 18 kilo i bakhodet dersom den kommer i 50 kilometer i timen, ifølge en beregning fra Nasjonalt kompetansesenter for prehospital akuttmedisin.

Setter pris på pausen
Frank Roger Brakstad, aksjonsansvarlig i Circle K, forteller at aksjonen har vært en stor suksess i de årene den har blitt arrangert.

– De fleste bilistene setter stor pris på å kunne ta seg en pause på vei til påskedestinasjonen, samtidig som de kan prate litt med våre utplasserte eksperter og frivillige. Jeg tror ikke jeg tar munnen for full når jeg sier at vi har avverget noen trafikkfarlige situasjoner opp igjennom årene, sier han.

Tips til påskebilister:

• Pakk bilen smartest mulig. Den tyngste og største bagasjen skal legges nederst og innerst i bagasjerommet. Inne i bilen skal det kun være myke gjenstander.
  • Sikre poser med mat.
  • Kun myke ting i kupeen. Unngå at harde gjenstander ligger løst i bilen. Et lite kamera kan bli et dødelig våpen ved en bråstopp.
  • Sikre dyr du har med deg i bilen.
  • Takboks er kun for skiutstyr og eventuelt klær. Takstativ, skiboks og innhold skal som regel ikke veie mer enn maksimalt 75 kilo. Sjekk vognkort eller merkeverksted.
  • Fyll riktig mengde luft i hjulene.
  • Rens dekkene før du drar. Salt binder veistøv og annen forurensing på dekkene og gjør dem glatte. En boks med dekkrens kan være det som skal til for at dekkene får vise hvilke gode egenskaper de har.