Lærlinger er en viktig ressurs for BIR

Thyra Baird har hatt to innholdsrike år i BIR som lærling i gjenvinningsfaget. Hun stortrives hos oss, og har vært et verdifullt tilskudd med sin ferske kunnskap og friske øyne.

Thyra Baird er lærling i gjenvinningsfaget ved BIR Askøy gjenvinningsstasjon.

BIR tar inn lærlinger både som en rekrutteringsstrategi og for å støtte opp under utdanning og rekruttering til ulike fag som er relevante til vår virksomhet. Det ligger det også et viktig samfunnsansvar i det å tilby læreplasser slik at ungdom som har startet et utdanningsløp får fullført utdanningen sin.

-  BIR tar inn lærlinger i fagene yrkessjåfør, kontor og administrasjon og gjenvinningsfaget, sier Eva Skjold, kommunikasjonssjef i BIR. – Vi er veldig fornøyde med Thyra og de andre lærlingene vi har hos oss. Det å ha lærlinger i organisasjonen er vinn-vinn der lærlingene kommer inn med den nyeste kunnskapen, samtidig som vi hele tiden må gjøre vårt beste for å legge til rette for god læring.

Hvilket opplegg har BIR for lærlingene?

-  BIR er et konsern og lærlingene tegner lærekontrakt med ett av BIR-selskapene, sier HR-rådgiver Esther Varøy. - Hver lærling får en individuell opplæringsplan og oppfølging av en instruktør i den enheten de er tilknyttet. Der det er relevant vil lærlingene kunne hospitere hos andre avdelinger eller BIR-selskap slik at vi dekker alle kompetansemålene i læreplanen.

Hvordan er det å jobbe med lærlinger?

- Det er utrolig kjekt å arbeide med lærlinger, sier Varøy. - Det er kompetansehevende for alle som er involvert i opplæring.  Vi må tenke gjennom hvorfor vi gjør arbeidet som vi gjør for å kunne forklare det, og det er nyttig også for oss som er faglige ledere og instruktører. Lærlingene har fersk kunnskap og kan utfordre oss, ikke minst på det digitale, smiler hun.

Hvordan er mulighetene for å få fast jobb i BIR etter endt læretid?

-  Det er avhengig av at det er ledige stillinger som lærlingen kan søke på ved læretidens slutt, sier HR-rådgiveren. - Erfaringsmessig har vi oftere ledige stillinger innenfor yrkessjåførfaget der lærlingen blir tilsatt som renovatør og i gjenvinningsfaget der lærlingen blir tilsatt som kundeveileder ved en gjenvinningsstasjon, enn for eksempel i kontorfaget. Uavhengig om lærlingen får jobb eller ikke, har de fått verdifull arbeidserfaring og ikke minst god kjennskap til Vestlendingenes egen miljøbedrift. Dette er verdifullt for senere arbeid og eventuelle studier.

Snart søknadsfrist

BIR sin søknadsfrist er 10. mars, mens de som søker via vigoportalen må være litt kjappere og levere søknaden innen 1. mars.

Thyra Baird er lærling i gjenvinningsfaget ved BIR Askøy gjenvinningsstasjon.
Lærling Thyra Baird tar i mot kunden Øystein Holmelid ved BIRs gjenvinningsstasjonen på Askøy
LÆRLING i gjenvinningsfaget: - Jeg har vært lærling i gjenvinningsfaget hos BIR i snart to år og skal ta fagprøven snart, sier Thyra Aideen Eiking Baird. – Jeg synes det er kjempegøy og har lært utrolig masse om kildesortering og gjenvinning ved gjenvinningsstasjonen på Askøy og da jeg jobbet ved Stasjon for farlig avfall.
- Det er første gangen jeg har hatt ansvaret for å følge opp en lærling, sier Eva Jensen, stasjonsleder ved BIR Askøy gjenvinningsstasjon. - Det er skjerpende med læring begge veier og det har gått veldig fint. Jeg blir gjerne med på dette flere ganger.

Conrad Mohrs veg 15

55 27 77 00http://www.bir.no

BIR AS er et av Norges største renovasjonsselskap, og er ansvarlig for avfallshåndteringen til over 360 000 innbyggere i BIRs ni eierkommuner: Askøy, Bergen, Fusa, Kvam, Os, Osterøy, Samnager, Sund og Vaksdal. Selskapet tilbyr også avfallsløsninger for næringslivet.

Følg saker fra BIR

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra BIR på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra BIR