La brannøvelse bli en del av juleforberedelsene

Førjulstiden har de siste årene blitt en skikkelig gavebonanza. Vi tror at barn liker en miks mellom gaver og opplevelser som gir mening. Våre klare anbefaling er derfor å bruke desember til å gjennomføre en brannøvelse med barna, det blir garantert en minnerik opplevelse.

Kalendergave til barna

Å gjennomføre brannøvelse i private hjem bør være en like naturlig del av juleforberedelsene som pepperkakebaking og juletrepynting. I følge en undersøkelse gjennomført av Direktoratet for Samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) oppgir bare 3 prosent av husstandene å ha testet ut rømningsveier og gjennomført brannøvelse.

-En brannøvelse er i tillegg til å være et godt brannsikringstiltak også en spennende og lærerik aktivitet, sier Kommunikasjonssjef Sissel Eckblad i Sector Alarm. -Som en ekstra kalendergave til barna kan du på vår nettside laste ned en Diplom på vel gjennomført brannøvelse.

Risikoen for brann øker

Vi går nå inn en av årets kaldeste måneder. Dessverre øker også risikoen for boligbrann denne måneden. I 2016 omkom 40 personer i brann og desember ble spesielt dyster. Hele åtte mennesker omkom i brann i desember i fjor. (*DSB)

Når en brann oppstår er det røyken som er farlig. Røyken stiger og sprer seg raskt. Det er dessverre ikke alle som vet hvordan en brann oppfører seg, og i panikken kan usikkerhet og utrygghet øke risikoen for et katastrofalt utfall.

Trening hjelper

-De fleste av oss gjennomfører brannøvelser regelmessig på jobben eller på skolen, men dessverre er mange dårlig forberedt på brann hjemme. I en stresset situasjon er det viktig å vite hva man skal gjøre og hvordan, forteller Eckblad. - Ikke minst kan barn bli redde og gjemme seg under sengen eller i et skap når røykvarsleren piper. Det er derfor viktig at de føler seg trygge og vet hva de skal gjøre. Ved å lage en handlings- og rømningsplan for familien og avholde øvelser minst to ganger i året, er både barn og voksne mye bedre rustet til å takle en brannsituasjon.

Vær obs når du lager mat

De mest vanlige brannårsakene i førjulstiden kommer som følge av glemte gryter og kjeler på komfyren og ikke minst på grunn av uforsiktighet ved bruk av levende lys. Faktisk starter så mange som 57 prosent av alle boligbranner på kjøkkenet. Ti prosent av alle branner starter i stua.

Sjekk brannsikkerhetsutstyret

Mange slurver med kontroll og vedlikehold av brannsikkerhetsutstyret i hjemmet. -Husk at brannslukkere og brannslanger også har holdbarhetsdato, og må kontrolleres jevnlig. Produksjonsdatoen på brannslukkeren står nederst på apparatet, forteller Eckblad. Brannslukkerens viktigste oppgave er å skape en rømningsvei ved å slå ned flammene. Derfor sier lovverket at det skal være minst én brannslukker i hver boenhet – helst plassert nær soverommene.

Mange tragiske ulykker kunne ha vært unngått om vi hadde fulgt grunnleggende og enkle råd om brannsikring. I følge brannvesenet har hele 25 prosent av alle boliger røykvarslere som ikke fungerer tilfredsstillende.

Kunnskap og erfaring gir trygghet

Heldigvis går vi nå også inn i en måned med mye kos og glede, og ikke minst er desember en måned hvor mange har mye verdifull familietid. - Sector Alarm vil oppfordre samtlige til å avholde brannøvelse før julestria slår inn for fullt. Kunnskap og erfaring gir trygghet i vanskelige situasjoner. Sørg for at familien er beredt dersom uhellet først skulle være ute, sier Sissel Eckblad i Sector Alarm

Sector Alarm s huskeliste til brannøvelsen:

• Lag en evakueringsplan
  • Sørg for å ha to mulige veier ut. Den ene kan være blokkert av brannen
  • Avtal hvem av foreldrene som har ansvar for hvilket barn
  • Kryp ut langs gulvet om det er mye røyk
  • Avtal møtested utenfor hjemmet
  • Tell alle medlemmene i familien når dere er samlet ute
  • Test røykvarslerne sammen med barna
  • Ved brann Ring 110