Kunstnere utsmykker Vings nye designhotell

Som en del av et samarbeid med det globale nettverket Talenthouse, har tre kunstnere blitt utnevnt av en jury til å skape hvert sitt kunstverk på Vings nye designhotell, Cook´s Club, på Kreta. Kunstnerne fikk i oppdrag å fange feriefølelsen til dagens moderne feriegjest.

Samarbeidet med Talenthouse er en del av et initiativ for å finne og løfte fram kreative talenter. Det har kommet inn over 600 bidrag fra kunstnere fra hele verden. Kunstverk som vant kommer til å ha en framtredende plassering på hotellet og være med på å skape en unik atmosfære.

- Bidragene som kom inn var alt fra skulpturer til lydinnstallasjoner. Cook´s Club er et hotell for den moderne reisende, og de tre kunstnernes verk speiler den følelsen perfekt, forteller informasjonssjef i Ving, Siri Røhr-Staff.

Sergiy Tsymbaliuk (aka Nomski) fra Ukraina, Miyuki Okada fra Nederland og Mark Walters fra Storbritania var de kunstnerne som juryen valgte. I perioden 6. - 13. september var alle tre på plass på hotellet for å skape sine verk.

Om kunstnerne og verkene
Den ukrainske kunstneren Sergiy Tsymbaliuk (aka Nomski) ble valgt for sitt veggmaleri i storskala som viser en hotellgjest som går ut av bassenget og tar på seg badehåndkleet. Det er hans største verk hittil og er 13 meter høyt.

Den japansk-fødte kunstneren Miyuki Okada, bosatt i Amsterdam, har skapt et verk som leker med ordet delphinium - en blomst som hører hjemme på Kreta og i det østre Middelhavet. Delphinium stammer fra samme ord som delfin, og Okadas arbeid inneholder både dyr og planter. Verket hennes kommer er 11 x 13 meter stort.

Den britiske kunstneren Mark Walters fra Leicester har skapt to kunstverk med solskinn i fokus. Mens det ene kunstverket oppmuntrer mennesker til å la seg fange av solstråler har det andre det glade budskapet ”You are my sunshine”.

Nomskis og Okadas verk pryder fasaden på to av hotellets fire bygninger og er på denne måten en spektakulær bakgrunn til hotellets moderne design og utforming. Walters arbeid vises i en av de roligere delene inne på hotellet og bidrar til å løfte hotellets lekne interiør.

Suksess med konsepthotell
Cook's Club er Vings siste nyhet innen konsepthotell. Det første Cook´s Club-hotellet ligger i Hersonissos på Kreta og ble innviet sommeren 2018. Hotellkonseptet har fått svært positive tilbakemeldinger fra gjestene, og planen er å vokse med flere hotell det kommende året.

- Vi har hatt stor suksess med våre konsepthotell, nå sist det eksklusive boutiquekonseptet Casa Cook, som med sin miks av design en avslappet luksuriøs atmosfære har lokket et helt nytt publikum til å bestille reiser med oss. Med det nye Cook’s Club-konseptet vil vi nå en ny målgruppe reiseinteresserte, som ønsker seg et hotell med lekkert design, god og spennende mat og en helt unik atmosfære, avslutter Røhr-Staff.

Om samarbeidet mellom Talenthouse og Thomas Cook/Ving https://www.talenthouse.com/articles/insider-info-thomas-cooks-cooks-club-hotel-selected-artists-upcoming-crete-installation

Thomas Cook Group lanserer initiativet #noplaceforplastic - tar bort 70 millioner engangsartikler av plast i løpet av 20195.11.2018 11:41Pressemelding

Thomas Cook Group, som Ving er en del av, ønsker å minske plastforsøplingen i havet. Hver dag når 8 millioner plastartikler havet*, søppel som ødelegger havmiljøet og som også når strendene rundt omkring i verden. Målet til Thomas Cook og Ving er at 70 tonn plastikk skal bort i løpet av 2019. Dette er et første steg i selskapets langsiktige initiativ #noplaceforplastic.