NorgesGruppen

Kundevekst i tøft marked

Del
NorgesGruppens kjeder opplevde kundevekst og større handlekurv første halvår. Det betyr at kjedene igjen treffer på produkt- og konseptutvikling som møter forbrukernes ønsker og behov.

Det gjenspeiles i halvårstallene til NorgesGruppen som ble offentliggjort i dag.

Totale driftsinntekter øker med 2,4 prosent til 42 780 MNOK. Driftsresultatet viser 1 612 MNOK sammenlignet med 1 398 MNOK første halvår 2017. Driftsmargin EBIT første halvår er på 3,8 prosent sammenlignet med 3,3 prosent på samme tid i fjor.

I tillegg til større transaksjoner ved salg av eiendom var resultatene første halvår 2017 påvirket av strukturelle endringer i Dagrofa.

Styrket satsing på middagskonsepter
Rask og enkel handel er viktig for kundene i valg av butikk. MENY, SPAR og KIWI har utviklet enkle og raske middagsløsninger som får gode tilbakemeldinger fra kundene. MENY-butikkene har etablert en middagssone med et utvalg nye middagsløsninger utviklet av MENY-lauget. I tillegg er Fisk på 1-2-3 et nytt tilbud i år. SPAR gjør det godt med serien Middagsfavoritter, mens KIWI i år har lansert konseptet Middag for én. NorgesGruppen samarbeider med 1200 leverandører for å utvikle produkter som treffer kundenes behov.

Mange norske bønder har de siste månedene blitt rammet av tørke, og sommerens finvær har ført til at hele avlinger er leveringsklare mye tidligere enn planlagt. NorgesGruppens kjeder lemper derfor på kvalitetskravene slik at produsentene må kaste mindre og forsøker å selge mer av norske produkter.

Produkt- og konseptutvikling som er bra for både helsa og miljøet
Felles for de fleste nylanseringer i butikkene er at produktene både er sunnere og mer miljøvennlige. Eksempelvis har Middag for én bidratt til å snu den negative salgsutvikling på fisk og bidrar samtidig til redusert matsvinn.

Våre kjeder gir kundene bedre veiledning gjennom tilleggsmerking. I tillegg bidrar det nye kjølelageret til ASKO til å få ned den gjennomsnittlige liggetiden slik at ferskvarene får lengre holdbarhet i butikkene.

Små brød er bedre tilpasset forbrukerne og bidrar derfor til å minske matsvinn. I tillegg har vi gjort størrelsen på alle brødposene mindre for å redusere den totale mengden papiravfall. Selve papiret i posene kommer nå fra skandinavisk skogvirke. Brødene har i tillegg redusert saltinnhold og høy grovhetsgrad.

Vokser mer enn markedet
Over 80 prosent av veksten i NorgesGruppens kjeder skjer i eksisterende butikker. Vår sammenlignbare vekst er på 1,8 prosent, mens sammenlignbar vekst for dagligvaremarkedet er på 1,1 prosent (Nielsen). KIWI gjør det fremdeles meget godt i konkurransen om dagligvarekunden med høyest sammenlignbar vekst i bransjen og topplassering i de fleste prisundersøkelsene det siste året. Joker har også gjort det godt i konkurransen om forbrukerne i distriktene siste halvår.

NorgesGruppen økte omsetningen med 2,3 prosent første halvår, som er mer enn omsetningen for dagligvarebutikkene totalt på 2,0 prosent (Nielsen). Matvareprisene har hatt en svak utvikling på 1,3 prosent siste 12 måneder (juli til juli), mens konsumprisindeksen siste 12 måneder er på 3,0 prosent (SSB).

Effektiv drift og sterke kjedekonsepter bidrar til å holde marginene stabile til tross for sterk priskonkurranse og lav markedsvekst.

Kontakter

Bilder

Lenker

Om NorgesGruppen

NorgesGruppen
NorgesGruppen
Karenslyst alle 12-14
OSLO

(+47) 24 11 31 00http://www.norgesgruppen.no

Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.

NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.

Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.

Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.

Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.

Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye