Kun 1 av 5 bruker foreldrekontroll: Slik sikrer du barnas digitale julegaver

Smarttelefoner, nettbrett og spillkonsoller topper julegavelistene hos de største forhandlerne av forbrukerelektronikk. Men det er få foreldre som gjør tiltak for å sikre trygg bruk. – Det følger med et ansvar når du gir slike julegaver, mener Stefan Langva, adm. direktør i Codan Forsikring.

YouGov har utført en landsrepresentativ undersøkelse for Codan Forsikring.

– Det ser ut til å være lav kunnskap om hvordan foreldre kan gjøre elektronikkproduktene tryggere å bruke for barna, sier Stefan Langva om funnene i undersøkelsen.

– Bør ha kontroll

Undersøkelsen til Codan Forsikring viser at kun 22 prosent kjenner godt til og bruker foreldrekontrollfunksjonen i nettleseren, og at bare 18 prosent har personverninnstillingene på høyeste nivå.

– Fra et beskyttet liv i nærmiljøet, åpner hele verden seg for barnet via nettet. Ofte får barn sitt første nettbrett når de er svært små, og mange får telefon rundt 8-10-årsalderen. Da sier det seg selv at foreldre bør ha kontroll over hva barnet ser på nettbrettet eller smarttelefonen, sier Langva.

Kun 10 prosent sier at barna bruker barnevennlige søkemotorer som Kvasir Junior og Yahoo Kids. Kun 8 prosent har barnevennlige filtreringsprogram. Hele 52 prosent gjør ikke noen av de overnevnte tiltakene for å sikre barna på nettet.

Topper julegavelistene

Madeleine Schøyen Bergly er kommunikasjonsansvarlig i Elkjøp og Lefdal. Hun forteller at det ikke er noen tvil om at elektronikk er populært som julegave, og særlig spillkonsoller, nettbrett og mobiler.

– Disse produktene faller ofte i smak under julegaveshoppingen og topper salgslistene våre hvert eneste år, sier hun.

Hun anbefaler å sette opp foreldrekontroll på mobil og nettbrett, men minner også om at man kommer langt med sunn fornuft når det gjelder barns bruk av elektronikk.

– Når man skal lære barna nettvett, kan det være smart å snakke med andre foreldre og ta opp temaet på skolen. Om man har felles retningslinjer, vil det være enklere for foreldrene å følge dette, samt lettere for barna å følge reglene, sier Schøyen Bergly.

Åtte råd til foreldre

1. Lag egne brukerkontoer for barna.
  2. Ha personverninnstillinger på høyeste nivå.
  3. Lær barnet at passord ikke skal deles.
  4. Aktiver foreldrekontroll: Under innstillinger på mobil og nettbrett kan du finne «Restriksjoner» - her kan du for eksempel velge om barna skal ha tilgang til nettleser og kamera.
  5. Begrens innholdet barnet får opp: På for eksempel YouTube er det forhåndsregler man kan ta. I appen, kan du klikke på de tre kjente prikkene i høyre hjørne og åpne innstillinger. Velg «begrenset innhold-filtrering» og deretter «streng». Dette gjør at filmer som kan oppleves skremmende eller vulgære ikke kommer opp.
  6. Bruk Familiedeling om du bruker Apple-ID. Slik får du full kontroll på apper og annet som blir kjøpt. Det gjør det lettere å både følge med og ha muligheten til å slette apper og innhold du ikke ønsker barna skal se på eller spille på.
  7. Det er smart å ikke dele sitt Apple-ID-passord, eller liknende, slik at du må godkjenne før et kjøp av en app.
  8. Lær dine barn gode vaner på nett: snakk og oppfør deg pent, ikke del privat informasjon, si fra til en voksen du stoler på om uønskede hendelser og blokker mennesker som er ubehagelige eller truende.

Kilder: Medietilsynet, Codan Forsikring, Elkjøp/Lefdal.

Madeleine Schøyen Bergly. Kommunikasjonsansvarlig for Elkjøp Norge AS og Lefdal Elektromarked AS.
Mobil: 957 03 597, e-post: madeleine.schoyen@elkjop.no