KS Hovedstyre advarer mot flere statlige krav og normer

Hovedstyret i KS sender et brev til alle politiske partier med en klar advarsel mot bindende bemanningsnormer og formelle kompetansekrav.
Styreleder i KS Gunn Marit Helgesen. Foto: Johnny Syversen

- Kommuner og fylkeskommuner varsler at stadig flere bemanningsnormer og kompetansekrav gjør det mer krevende å gi et godt samlet tjenestetilbud, sier styreleder i KS Gunn Marit Helgesen.

De senere år har stortingspolitikere innført bindende bemanningsnormer i skole og barnehage, og formelle kompetansekrav i oppvekstsektoren og for leger. KS har ved en rekke anledninger påpekt at flere av normene har vært underfinansierte. I tillegg begrenser de det lokale handlingsrommet.

Flere negative konsekvenser
Med brevet følger også et helt nytt faktagrunnlag, som er basert på fokusgruppeintervjuer KS har gjennomført i åtte kommuner; Askøy, Stavanger, Stjørdal, Vennesla, Oslo, Gjøvik, Bodø og Porsanger. Intervjuene bygger videre på en rapport fra By- og regionforskningsinstituttet NIBR fra mai 2018.

- Begge deler underbygger inntrykket av at kommuner opplever slike bemanningsnormer og kompetansekrav som utfordrende. Kommunene understreker at denne formen for statlig styring har negativ effekt på kommuneøkonomien og tjenestekvaliteten. I tillegg begrenser den muligheter til å finne gode og effektive løsninger, tilpasset lokale forhold, sier Helgesen.

Klare forventninger til politikere
Høsten 2019 er det kommune- og fylkestingsvalg. 60. 000 innbyggerne står på valglistene. Om lag 11.000 blir folkevalgte og skal jobbe for innbyggernes beste, sammen med flere hundre tusen ansatte.

- Vi håper alle politiske partier vil lytte til erfaringene i kommuner og fylkeskommuner, som må håndtere konsekvensene av beslutningene som Stortinget fatter. Hele hovedstyret står samlet bak vårt budskap om å fortsette det viktige arbeidet med å hegne om lokaldemokratiet, sier Helgesen.

Styreleder i KS Gunn Marit Helgesen. Foto: Johnny Syversen