Kronikk: «Reality-TV» anno 2017
Ny teknologi kombinert med nysgjerrige og innovative nordmenn skaper store og hurtige endringer. Tradisjonell TV-titting har gått drastisk ned i de yngre målgruppene. Men nå har også fallet startet blant de over 50 år, og retningen er soleklar.
I fjor så nordmenn i snitt 167 minutter på tradisjonell TV hver dag, ifølge TNS Kantar. I de siste 12 månedene inkludert november var TV-tittingen i snitt på 152 minutter, og snart får vi 2017-svaret. Selv om tradisjonell TV fortsatt er svært stort og viktig for nordmenn, har denne delen av TV-kaken blir mindre.
Like fullt er TV-titting større enn noensinne – også her til lands. Nå handler TV om langt mer enn store skjermer, lange programmer og serier distribuert via kabel, fiber, parabol eller digitalt bakkenett. Nå handler det vel så mye om mindre skjermer, korte videoer, «binge-watching» og private snutter distribuert over nettet.
En ting har imidlertid ikke endret seg så mye. Norske TV-seere elsker fortsatt norsk innhold. Det er fremdeles kun norsk innhold som klarer å skape de store seersuksessene som samler hele nasjonen, i alle fall store deler av den. Norske skihelter, håndballmesterskap, «Skam» på NRK eller «Farmen» på TV 2 skaper snakkiser – og samler godt over en million seere på høydepunktene.
Det er heller ingen tvil om at multinasjonale selskaper har kommet sterkt de siste årene. YouTube er for lengst blitt størst i Norge på strømmet fri-TV. Netflix er den største på strømmet premium-TV. Og HBO Nordic ser ut til å bli blant vekstvinnerne i 2017.
De tradisjonelle TV-distributørene har sett utfordringene og mulighetene for lengst – noe som ikke minst har skapt mange nye strømmetjenester med spennende produkter og tjenester som stadig flere nordmenn tar i bruk.
Vi i RiksTV opplever de enorme endringene som en positiv mulighet. I november i fjor brukte 18 prosent av våre snaue 300 000 kunder våre strømmetjenester på månedlig basis. Tilsvarende tall i november i år var hele 31 prosent. Og dette vil øke enormt. Jeg tipper at vi passerer 50 prosent før slutten av neste år.
Som flere andre distributører lanserte vi i år HBO som en strømmetjeneste til våre abonnenter. Visst er det blitt en populær tjeneste, men likevel står fremdeles NRK og TV 2s strømmetjenester sterkere. Og det skulle bare mangle, for de norske og nordiske innholdsleverandørene bør være best på å skape de største TV-øyeblikkene for et norsk publikum.
Og ikke bare skaper de seersuksesser her hjemme. De høster også internasjonal suksess. 2017 har vært et år hvor Norge har eksportert både mange TV-programmer og TV-formater til det store utland. Facebook Watch kjøpte nylig rettighetene til formatet «Skam» i det amerikanske markedet. NRK-serien «Vikingane» og TV 2-formatet «Maniac» er solgt til Netflix og TV 2-formatet «Truls à la Hellstrøm» er foreløpig solgt til fire land.
Norsk TV trenger stadig sterkere inntektsstrømmer for å levere varene. TV-husene får sine fortjente penger fra reklamekjøpere, distributører, abonnementsinntekter fra folket – og nå også eksportinntekter. Skal norsk innhold fortsette å vinne på hjemmebane, er vi avhengige av at innholdsmiljøer utvikles, men også at de har penger til å ta risiko.
TV-kanalene, både strømme-TV og tradisjonell TV, bør imidlertid også samspille mer enn de gjør i dag. I dag fremstår TV 2 Sumo, Dplay fra Discovery og MTGs Viaplay som lukkede og isolerte strømmetjenester. Her har de utvilsomt en utfordring i konkurranse med internasjonale aktører. Daglig dekning til Netflix er langt større enn TV 2 Sumo, Discoverys Dplay og MTGs Viaplay til sammen, til tross for at innholdet er langt mindre relevant for norske seere.
Vi står foran et TV-år hvor endringene vil komme minst like raskt som det året vi snart sier adjø til. De internasjonale aktørene kommer til å gi norske og nordiske aktører enda større kamp i 2018. Skal de norske kringkasterne klare seg i konkurranse er de nødt til å samarbeide med distributører om felles løsninger. Vi står klare!
2018 kan bli et år med masse nye og spennende samspill i den utvidede TV-bransjen. Til det beste for norske og nordiske aktører, men først og fremst til det beste for de nye TV-sjefene, nemlig Ola og Kari.
Jérôme Franck-Sætervoll,
administrerende direktør i RiksTV
Nøkkelord
Kontakter
Tone MesnaKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 954 27 745tone.mesna@rikstv.noJérôme Franck-SætervollAdministrerende direktør
Tel:+47 915 27 005jerome.franck@rikstv.noBilder
Om RiksTV
RiksTV har snaue 250 000 kunder, og er Norges eneste TV-distributør som gir deg digital-TV via antenne, internett og fiber. I tillegg til tilgang via SMART-boks er RiksTV tilgjengelig via apper til Apple TV, mobil, nettbrett og via nett-TV. Ifølge Norsk Kundebarometer 2018 har RiksTV de mest fornøyde kundene i kategorien TV-distribusjon.
RiksTV tilbyr digital-TV i det digitale bakkenettet, som 98 prosent av husstandene og ca. 90 prosent av fritidsboligene i vårt langstrakte land kan få inn med vanlig TV-antenne.
Kapasiteten i det digitale bakkenettet disponeres av NRK og RiksTV. NRKs TV- og radiokanaler er fritt tilgjengelig i det digitale bakkenettet, mens alle øvrige kanaler og innhold er en del av RiksTVs tilbud. RiksPakken er RiksTVs største og mest populære kanalpakke.
Følg pressemeldinger fra RiksTV
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra RiksTV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra RiksTV
Strim og fotball.tv lanserer granskende Qatar-dokumentar10.11.2022 14:00:35 CET | Pressemelding
Strim og fotball.tv lanserer “Kampen om sannheten”. Dokumentaren belyser Norges Fotballforbund sitt nei til boikott av årets fotball-VM.
Strim har markedets mest fornøyde TV-kunder31.10.2022 07:40:00 CET | Pressemelding
Strim går helt til topps i EPSI Ratings ferske kundetilfredshetsundersøkelse som offentliggjøres i dag.
RiksTV og Strim med Premier League-avtale og ny sportspakke30.6.2022 10:00:00 CEST | Pressemelding
RiksTV, som også tilbyr strømmetjenesten Strim, har inngått en ny langsiktig Premier League-distribusjonsavtale med Viaplay Group. Samtidig lanserer Strim en helt ny sportspakke med både Premier League, UEFA Champions League og masse annen sport, til svært konkurransedyktig pris.
Strømmetjenesten Strim utvider sportstilbudet med Champions Leauge og LaLiga.22.11.2021 20:16:28 CET | Pressemelding
Strømmetjenesten Strim har blitt enige med TV 2 om å inkludere Champions League og LaLiga i Strim sine sportspakker. Innholdet vil være på plass i Strim til den viktige Champions League-kampen mellom Villareal og Manchester United 23. november.
Den norske strømmetjenesten Strim kun slått av global gigant på kundetilfredshet.26.10.2021 07:36:37 CEST | Pressemelding
I EPSI Rating sin kundetilfredshetsmåling troner Strim helt i toppen med en kundetilfredshet på 70,2%, kun slått av Disney+.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom