Human-Etisk Forbund

KRLE- debatten ikke over

Regjeringspartiene vil innføre mer kristendom i skolen fra 2015. Med det trosser de anbefaling fra FNs barnekomité om å evaluere det eksisterende RLE-faget.
55 prosent kristendom i skolen fra 2015?

Det var gjennom samarbeidsavtalen mellom regjeringspartiene, Venstre og KrF i fjor høst at KrF fikk gjennomslag for endring av dagens RLE-fag (religion, livssyn og etikk) og innføring av minst 55 prosent kristendom.

-          Det bekymrer meg at elevene skal lære om kristendommen på bekostning av andre religioner, livssyn og etikk. Det som står på spill er elevenes mulighet til å lære, uten å favorisere ett livssyn, sier Kristin Mile, generalsekretær i Human-Etisk Forbund til Dagsavisen i dag. http://www.dagsavisen.no/samfunn/55-prosent-kristendom/

Norge har tidligere blitt dømt i Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMK) for brudd på menneskerettigheter nettopp på grunn av kristendomsundervisning i skolen.  Etter dommen i Strasbourg i 2007 ble faget endret til et religions-, livssyns- og etikkfag (RLE) og prosentkravet ble avskaffet. RLE skulle gi elever med ulik bakgrunn mer rom til å utforske forskjeller og likheter i religioner og livssyn. Men regjeringen vil endre RLE-faget igjen og reversere utviklingen.

Nå lanserer Human-Etisk Forbund en kampanjefilm for å få opp debatten om religion- og livssynsundervisning i skolen.

-          Vi gjør det fordi vi er redde for at saken vil bli oversett i den offentlige debatten. Når vi samtidig ser hvor vanskelig det er for regjeringen å håndtere reservasjonssaken er det klart at de vil gjøre alt for å gå stille i gangene med ny omstridt sak, sier Mile.

Flere fagmiljøer, blant annet Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn, Ungdommens kirkemøte, Elevorganisasjonen, Norsk innvandrerforum, Kristen Pedagogisk Forum, Buddhistforbundet. Også biskop Erling Pettersen og den kristne dagsavisen Vårt Land har uttrykt at denne måten å få mer kristendom i skolen på, er lite egnet og uklokt.

De færreste stemte for KRLE ved stortingsvalget, og Mile ønsker derfor at flere nå skal si ifra.

-          Det føles som å rykke tilbake til situasjonen før dommen i fra Den europeiske menneskerettighetsdomstolen og kritikken fra FNs menneskerettighetskomité. Nå ser vi at innføringen av KRLE er en langt større endring enn da KrF hevdet at det bare var en minimal justering av dagens RLE-fag. Det kommer signaler om ny læreplan og nye skolebøker i tillegg til en lovendring, sier Mile.

Human- Etisk Forbund har sammen med Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn bedt om et møte med kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

-          Vi ønsker en evaluering av det eksisterende RLE-faget slik FNs barnekomité har bedt Norge om å gjennomføre. Vi ønsker også å få vite hvordan regjeringen planlegger denne prosessen og når det blir en offentlig høring, sier generalsekretær Kristin Mile.

Kontaktinfo: generalsekretær Kristin Mile, mob 913 68 840

Bilde: http://www.human.no/Global/Bilder/Ansatte-ny/Kristin.jpg

Se filmen her: http://krlefilm.human.no/

55 prosent kristendom i skolen fra 2015?

Om Human-Etisk Forbund

Human-Etisk Forbund
Brugata 19

+47 23 15 60 00http://www.human.no

Human-Etisk Forbund er et humanistisk livssynssamfunn med over 94.000 medlemmer. Forbundet jobber for en sekulær stat og et mangfoldig samfunn basert på respekt for menneskerettighetene.