Kredittnytt januar: Dette skjedde i årets første måned

Hva skjedde med forbrukslån og kredittkort i januar? Og hva annet rører seg i den norske floraen av betalingsteknologi og usikret kreditt? Dinero.no gir deg årets første kredittnytt.

Forbrukerportalen Dinero.no tester lån og kredittkort, og skriver forbrukersaker om økonomi, reise og betaling. I denne artikkelen har nettstedet sammenfattet de viktigste endringene og oppdateringene i det norske kredittmarkedet fra den første måneden i 2018.

1. yA Bank tar bort dagligvarerabatt

yA Bank har tidligere hatt markedets beste kredittkort med dagligvarerabatt, men da banken oppdaterte sine kunder om rabattene for januar var dagligvarekategorien borte.

– Vi kommer nok til å satse mer på samarbeid med enkeltaktører enn de store rabattene vi har hatt frem til nå, sier online markedsføringsleder i yA Bank, Øyvind Stormyrbakken, til Dinero.no.

Han legger til at dagligvarerabatten mest sannsynlig ikke kommer tilbake. Det betyr at rabattkunder nå må se til andre aktører for denne fordelen.

Kredittkort som Ikano Visa tilbyr dagligvarerabatt, og kort som Komplett Bank og Cresco Car Premium gir cashback på alle kjøp. Coop MasterCard og Trumf Visa gir også rabatt i kjedene tilknyttet sine fordelsprogram, men også et vanlig medlemskort hos disse i kombinasjon av nevnte kredittkort kan lønne seg for full fleksibilitet.

2. Nytt EU-direktiv tar knekken på kortgebyr

13. januar trådte det nye EU-direktivet PSD2 i kraft. Direktivet hindrer butikker og andre brukersteder i å kreve et tilleggsgebyr dersom du ønsker å betale med kredittkort. Også Norge er påvirket av direktivet, til tross for at det ikke har vært en utbredt tradisjon for å kreve gebyr ved kredittkorttransaksjoner her til lands.

Som regel har gebyret kun vært forbeholdt til kjøp av reiser og flybilletter i Norge, men for nordmenn i utlandet (herav EU-land) kan direktivet gjøre reisen eller oppholdet noe rimeligere. Det blir blant annet desto deiligere å være norsk i Danmark.

Direktivet omfatter ikke Diners Club, American Express og lignende tredjeparter.

3. Regjeringen ønsker innstramming

Få måneder etter at nye retningslinjer for usikret kreditt trådte i kraft, melder den nye regjeringen bestående av Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre at de blant annet ønsker mer regulering og flere innstramminger for utlån av usikret kreditt. Dette kunngjorde de i dokumentet «Politisk plattform», hvor det blant annet framkommer at de ønsker rentetak på forbrukslån og en styrket motgang av svindel og ulovlig markedsføring.

Venstre foreslo også å fjerne skattefradraget for gjeldsrenter under forhandlingene, men dette ble avvist av både Høyre og FrP.

4. Forbrukertilsynet ønsker ny finansavtalelov

Regjeringen sendte i fjor høst ut en lovendring av finansavtaleloven til høring. Forbrukertilsynet melder nå at de støtter lovforslaget .

– Regjeringen vil gjøre det tryggere for kunder som låner penger. Det er én av flere grunner til at Forbrukertilsynet støtter forslaget til den nye Finansavtaleloven, skriver Forbrukerstilsynet.

Lovforslaget inneholder blant annet regler om at banken har ansvar hvis de bryter sine plikter og påfører forbrukeren et tap, og at banken må avslå lån dersom det er risiko for at kunden ikke kan oppfylle de økonomiske forpliktelsene.

5. To aktører kjemper om gjeldsregister

Det har tatt tid, men et gjeldsregister er nå i emningen. Nå er det kunngjort at IT-selskapet Evry og hovedorganisasjonen for finansnæringen i Norge, Finans Norge, kniver om å være aktøren som får ansvar for å opprette et slikt register.

Evry ønsker på sin side å danne et rent register, hvor informasjon om privatpersoners forbruksgjeld er samlet. Finans Norge ønsker derimot å etablere en såkalt «spørreportal», hvor finansinstitusjoner ved hjelp av personnummer innhenter gjeldsinformasjon fra andre banker. Sistnevntes løsning har gjort Datatilsynet mer positiv til et gjeldsregister.

6. Danske Bank lar deg betale med smartklokke

Nå kan Danske Bank-kunder snart betale med smartklokken Garmin Forerunner 645 og og Garmin vivoactive 3 hos brukersteder som aksepterer kontaktløs betaling. Eurocard og SEB var først ut her til lands, og disse kunngjorde at ni av kredittkortene i sine respektive porteføljer er kompatible med klokkemerket.

Snart kan man altså registrere sitt Danske Bank-MasterCard på klokken og slippe å betale med verken kort eller telefon.

7. Nordmenn dro kortene 1,8 milliarder ganger i fjor

Ferske tall fra Nets og BankAxept kunne i januar fortelle at kortbruken har økt i 2017. Vi dro kortet 1,86 milliarder ganger i 2017, en økning på 4,5 prosent fra 2016. Disse transaksjonene utgjorde kjøp for 627,7 milliarder kroner.

Flertallet av transaksjonene ble gjort med debetkort av typen BankAxept, hvor beløpet belastes direkte fra konto. Statistikken inkluderer også kredittkort, internasjonale betalingskort og elektroniske gavekort.

Tall fra Finans Norge kan dessuten fortelle at 7 av 10 nordmenn betaler hele sitt utestående kredittkortbeløp ved forfall.